21.10.11

Το δεύτερο ρεσιτάλ του Jonas Kaufmann στην Αθήνα




Νιώθω διπλά τυχερή που κατάφερα να παραβρεθώ στο 2ο ρεσιτάλ του Kaufmann στο Μέγαρο Αθηνών. Και γράφω διπλά γιατί αυτή τη φορά ο Γερμανός τενόρος ήταν φωνητικά σε άριστη κατάσταση χωρίς να τον ταλαιπωρεί κάποια γρίπη και έχοντας ξεπεράσει το πρόβλημα υγείας που ο ίδιος είχε δημοσιοποιήσει, αλλά και γιατί λόγω των απεργιών και της απουσίας της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, τον συνόδευσε ο πιανίστας του Stellario Fagone.

Τι θέλω να πω: για ένα σολίστα που έχει σχεδιάσει ένα πρόγραμμα αποκλειστικά με άριες η συνοδεία πιάνου αποτελεί πολλές φορές μεγάλο πονοκέφαλο και ρίσκο, καθώς η έλλειψη ορχήστρας δεν καλύπτει το παραμικρό λάθος. Εγώ βεβαίως έτριβα τα χέρια μου ρίχνοντας μια ματιά στο πρόγραμμα προσέχοντας μεταξύ άλλων την άρια του Ζίγκμουντ από τη Βαλκυρία του Wagner. Έχοντας δε εισιτήριο στην τελευταία σειρά της πλατείας συνειδητοποίησα  ότι θα μπορούσα να βγάλω πραγματικά αυθεντικά συμπεράσματα για τη φωνή του Jonas.

Όλες οι αμφιβολίες μου διαλύθηκαν μέσα σε ένα δευτερόλεπτο, μόλις τραγούδησε την πρώτη νότα της πρώτης άριας του προγράμματος, Cielo e mar (La Gioconda). Μου συνέβη κάτι που παθαίνω σπάνια και που αποτελεί για μένα  το καλύτερο κριτήριο ποιότητας: ένιωσα ρίγος σε όλο μου το σώμα.

Η βραδιά ήταν ένας παράδεισος για κάθε εραστή της όπερας.  Για πρώτη φορά στη ζωή μου άκουσα έναν δραματικό τενόρο να τραγουδά με τόση ευχέρεια σε όλη τη γκάμα της τεσιτούρας του,  με πανέμορφο τίμπρο και ήχο που γέμιζε όλη την αίθουσα ακόμα και όταν άγγιζε μαγικά pianissimi που κατέληγαν σε εντυπωσιακά fortissimi και το αντίθετο. Μπορεί ο Kaufmann να μην έχει τεχνικά τα καλύτερα pianissimi τενόρου στον κόσμο, είναι όμως τόσο αισθαντικά που σε συγκλονίζουν και σε συγκινούν και τραγουδά με πολύ μεγάλη ευαισθησία. Εξαιρετική παρουσία και τοποθέτηση στη σκηνή, απλότητα και  αφοπλιστική σεμνότητα είναι στοιχεία της προσωπικότητας του μάλλον, καθώς είναι και ιδιαίτερα επικοινωνιακός.

Μας χάρισε 3 bis και μας έκλεψε τις καρδιές.

Το πρόγραμμά του:
Cielo e mar (Gioconda)
Giulietta son io (Giulietta e Romeo-Zandonai)
La dolcissima effigie (Adriana Lecouvreur)
Mamma quel vino e generoso (Cavalleria Rusticana)
Un di all' azzuro spazio (Andrea Chenier)
Wintersturme wichen dem Wonnemond (Die Walkurie)
Vesti la giubba (I Pagliacci)





"Ombra di nube" by Refice

8 comments:

Anonymous said...

καταπληκτικός ο Jonas! Τα έχει όλα και διαφωνώ ότι δεν έχει τα καλύτερα ppp στον κόσμο. Σε αυτό το ρεπερτόριο με αυτού του είδους τη γεμάτη φωνή, άλλοι απλά δεν τα κάνουν. Μπορεί ορισμένα να ήθελαν λίγη παραπάνω τύχη αλλά στο σύνολο τους ήταν εξαιρετικός ο χειρισμός των δυναμικών.

Ντροπή που η ορχήστρα δεν ήρθε να τιμήσει τη μουσική που τραγούδησε τόσο καλά ο Jonas, φαίνεται πως οι μουσικοί δεν είναι τίποτα περισσότερο από δημόσιοι υπάλληλοι. Από την άλλη, καλύτερα ένας καλός πιανίστας συνοδός, παρά μια Ελληνική μπάντα να κοπανάει όποτε θυμηθεί..

gloriana said...

Από την άλλη σέβομαι το δικαίωμα της απεργίας είναι για μένα πιο πάνω απ' όλα και από την τέχνη.

Αναφερθηκα στο τεχνικό κομμάτι τον πιανίσιμων του, όχι στην ποιότητα τους ή στη δυναμικη του τραγουδιού και τηςε τέχνης του.

Mary Ka said...

Καθώς δεν είμαι ειδική στην όπερα, απολαμβάνω όταν διαβάζω εδώ για τους όρους του κλασσικού τραγουδιού και να μάθω κάτι και περισσότερο απολαμβάνω τα βίντεο. Εξαίρετος μου φάνηκε. Αληθεύει ότι τον θεωρούν νέο Pavarotti?

Gloriana said...

Δε θα τον έλεγα νέο Παβαρότι γιατί και εμφανισιακά δεν εχουν καμία σχέση και γιατί ο Πααρότι ήταν λυρικός τενόρος ενώ ο Kaufmann είναι δραματικός.
Αν θα έπρεπε να τον συγκρίνω με κάποιον θα έλεγα ένας νέος Κορέλλι.
Αλλά νομίζω ότι ο Jonas γράφει τη δική του ιστορία όπως η Dessay και κάποιι άλλοι...

Anonymous said...

http://www.zshare.net/image/953393539fc6e44e/
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΔΟΝΤΑ ΓΙΑ ΓΙΟΝΑΣ

Anonymous said...

Νεος.... CORellI?????!!!!
Ερχεται η μουσικη αστυνομια !!!

Gloriana said...

http://youtu.be/GthKx4NAncQ

http://youtu.be/DBVdhGAwMiU

http://youtu.be/Q02R-ufG1DM

http://youtu.be/SJNE0WNnr2U

ηχητικά κλιπάκια από τον χρήστη
Macbett02

Anonymous said...

Ε καλά μην τρελαθούμε τώρα που είναι ο νέος Κορέλλι ..η φωνή του είναι πολύ βαριά, άκαμπτη και παντελώς αταίριαστη με την Ιταλική όπερα. Είναι όμως σεξυ και επικοινωνιακός και αυτό μετράει στην εποχή της εικόνας.