20.9.09

Don Giovanni: 19-9-2009 (παραλειπόμενα)

Στέκομαι μπροστά στο πληκτρολόγιο μη ξέροντας από που να αρχίσω. Είναι από τις ελάχιστες φορές που νιώθω αμήχανα. Ίσως γιατί δεν έχω να γράψω κάτι θετικό για μια παραγωγή που θα ήθελα να είναι καλή, που ήθελα να επαινέσω, που πίστεψα...

Δυσκολεύομαι επίσης αφόρητα όταν δε μπορώ να γράψω θετικά σχόλια για το σύνολο των τραγουδιστών, μιας και σέβομαι όποιον τολμά να ανέβει στη σκηνή...


Αποφάσισα, λοιπόν, μιας και δε συμπαθώ ιδιαίτερα τη δημόσια κριτική-και μοιραία όταν γράφεις λίγο πολύ παίρνεις αυτό το ρόλο-να μην κάνω κανένα σχόλιο για το φωνητικό μέρος πλην 2 εξαιρέσεων γιατί νιώθω ότι χρειάζομαι απαντήσεις. Οφείλω επίσης, ένα μπράβο στον πρωταγωνιστή του έργου, Άρη Αργύρη που ήταν-όπως αναμενόταν- πολύ καλός.

Η χτεσινή βραδιά του Don Giovanni της β' διανομής, πρέπει να ομολογήσω ότι ήταν μια άτυχη βραδιά για την Όπερα Θεσσαλονίκης.

Στο επίκεντρο όλων, νομίζω, βρίσκεται η σκηνοθεσία και το εικαστικό μέρος, που θαρρώ πως ρούφηξε σα μαύρη τρύπα ΤΑ ΠΑΝΤΑ. Άνευρη, άοσμη, άγευστη, παλιομοδίτικη, στείρα, ανοργασμική σκηνοθεσία ΚΑΙ καθοδήγηση των τραγουδιστών, οι περισσότεροι από τους οποίους περιφέρονταν πάνω στη σκηνή χωρίς να ξέρουν τι κάνουν και γιατί το κάνουν (με εξαίρεση τη Δημοπούλου και τον Αργύρη), για να ακολουθήσει και η επίσης ντεμοντέ σκηνογραφία: κλασική προσέγγιση σε μια όπερα του 21ου αιώνα δε σημαίνει συντηρητισμός, ούτε απλά, κοστούμια εποχής, γιατί αυτό μόνο είδαμε, με μοναδική εξαίρεση την παρένθετη παρουσία του θεού Έρωτα που ήταν και η μια και μοναδική άποψη του έργου. Από κει και πέρα το ΧΑΟΣ.

Και ερχόμαστε στα της μουσικής. Από την αρχή κιόλας της εισαγωγής διέκρινε κανείς μια ορχήστρα χωρίς παλμό και αμέσως ακολούθησαν τα πρώτα προβλήματα τέμπου και συγχρονισμού μεταξύ ορχήστρας-μαέστρου και κάποιων σολιστών. Ειλικρινά πρέπει να γράψω πως δεν ξέρω από που πηγάζει τούτο το πρόβλημα. Από τις ελλιπείς πρόβες, από την ελλειπή μουσική παιδεία κάποιων σολιστών, από την απειρία της ορχήστρας, γιατί δεν τολμώ καν να ψέξω τον έμπειρο και ικανό μαέστρο κ. Αθηναίο. Πάντως αν ευθύνεται για το φαινόμενο αυτό κάποιο από τα παραπάνω, τότε μιλάμε για παράσταση... μαθητών. Η ορχήστρα -σημειώστε- ότι ήρθε από το εξωτερικό.

Ένα μεγάλο ερώτημα για μένα - που αναζητά απάντηση-η παρουσία της Αλεξάνδρας Ματθαιουδάκη στο ρόλο της Donna Anna. Φωνή υπήρχε, κάποιες στιγμές, αλλά μετά τι; Κακό γούστο, ανύπαρκτη σκηνική παρουσία, εν γένει, εκτός ρόλου. Παρεπιπτόντως, ειλικρινά σας μιλάω, πρώτη φορά στη ζωή μου είδα επαγγελματία μουσικό, να μετράει με το σώμα, τα χέρια και το κεφάλι το ρυθμό και να βλέπει μονίμως τον μαέστρο όπως οι τραγουδιστές της δεκαετίας του '50.

Δυσάρεστη έκπληξη επίσης και ο Don Ottavio του Juan Carlos Vassallo, ένιωθα ότι βλέπω-ακούω έναν τραγουδιστή εποχής γραμμοφώνου. Και η υπόκλιση μετά την άρια!!! Κλήθηκε από το εξωτερικό. To ερώτημα μου είναι, γιατί;

Ολοκληρώνω με τη διαπίστωση αυτού που φοβόμουνα βλέποντας την ανυπαρξία διαφήμισης της παραγωγής, μέρες τώρα. Το θέατρο ήταν σχεδόν άδειο. Και είναι φυσικό αφού δεν είδα καμία αφίσα στην πόλη, εκτός από μια σε... στάση λεωφορείου και 2 πανό αναρτημένα έξω από το θέατρο της ΕΜΣ.

Αν αναλογιστεί κανείς ότι εισιτήρια μπορούσες να αγοράσεις μόλις την Τρίτη και τηλεφωνικές κρατήσεις δεν ήταν εφικτές, εύκολα μπορεί να διαπιστώσει γιατί το θέατρό δεν είχε κόσμο.

Ας κοιτάξουμε να γεμίζουμε τα θέατρα και ας μιλάμε μετά για... αυτονομήσεις...

Αλήθεια σας λέω, λυπήθηκα, βαρέθηκα και απογοητεύτηκα πολύ χθες. Αλλά πρέπει να γράψω ότι και τα... λάθη είναι μέρος του παιχνιδιού, συμβαίνουν και είναι χρήσιμα αν μας κάνουν σοφότερους...

ΥΓ1. Ας μου θυμίσει κάποιος αν υπάρχει κάποιο... πρωτόκολλο/εθιμοτυπικό στην όπερα αυτή σύμφωνα με το οποίο Donna Anna, Donna Elvira και Don Ottavio βγαίνουν μαζί στις υποκλίσεις... Με παραξένεψε απίστευτα!

ΥΓ2. Ο... 'από μηχανής θεός του'... κάγκελου εμφανίστηκε και πάλι μπροστά μου! Μετά τη Σαλώμη του ΜΜΘ και το κάγκελο του πρώτου εξώστη εκεί, διαπίστωσα το δίδυμο αδερφάκι του και στο θέατρο της ΕΜΣ!

ΥΓ3. Να υπογραμμίσω πως το πρόγραμμα της παράστασης διατίθεται δωρεάν. Εύγε.

55 comments:

Neco73 said...

Μα καλά δεν το κατάλαβες γιατί ήταν έτσι η παράσταση; Θα πούνε τώρα ότι επειδή δεν είναι αυτόνομοι έχουν τέτοια προβλήματα.

Τέλος πάντων, με βάσει τις καθυστερήσεις, τις καθυστερημένες και ανεπαρκείς ανακοινώσεις, ορχήστρα εξωτερικού που δεν ξέρουμε τι είναι (ΚΟΘ και Συμφωνική τουλάχιστο ξέρουμε τι είναι και το τι μπορούν να κάνουν) συναινούν στο γεγονός ότι θα ήταν απροετοίμαστοι. Ας λάβουμε υπόψη ότι κάποιοι από το κάστ έχουν στο μυαλό τους και την παραγωγή που ακολουθεί τον Νοέμβριο (Ορφέας στο Άδη). Κάτι όχι και πολύ συνηθισμένο για τα Ελληνικά δεδομένα.

Βάση κοινής λογικής, οι προσδοκίες μας δεν θα έπρεπε να είναι υψηλές. Ερμήνευαν ένα από τα σημαντικότερα έργα του πιο πληρέστερου συνθέτη όλων των εποχών και αντιθέτως φαίνεται ότι υπήρξαν πολλές ελλείψεις σε διάφορα επίπεδα.

Τέλος πάντων, πιστεύω ότι όσο περνάν οι παραστάσεις και αποκτάται μια μεγαλύτερη εξοικείωση, τα πράγματα θα είναι καλύτερα. Για αυτούς τους λόγους θα προτιμούσα μια παράσταση από τις τελευταίες, ελπίζοντας ότι θα βρω ελεύθερο χρόνο.

Gloriana said...

Neco δεν ξέρω τι να πω, αλήθεια... Μακάρι να έχεις δίκιο και τα πράγματα να στρώσουν στις επόμενες παραστάσεις, πάντως δεν το βλέπω...

Να πούμε ότι ήταν κακή η επιλογή του έργου (πόσο σωστά το περιέγραψες)? Ίσως να είναι πολύ δύσκολο έργο για την... μη αυτόνομη Ο.Θ.

Πάντως, ως μη αυτόνομοι έκαναν προπερσυ(?) μια πολύ καλή AIDA όπως και άλλες αξιόλογες παραστάσεις. Οπότε δεν τους παίρνει να το λένε.

Gloriana said...

Άτομο που πήγε και στις 2 διανομές μου λέει που είναι σα να βλέπεις 2 διαφορετικές παραστάσεις με τα θετικά και τα αρνητικά τους.

Anonymous said...

Parakolouthisa thn premiera k plin mias mono exaireshs htan para poly kaloi oloi...idetaira Gainnishs,Viogiatzoglou,Zefiri eskisan...exairetikes fwnes k kales ermhneies ypokritika..Thewrw para poly kalh epilogh ton S.Estes ston rolo tou Komentatore, stentoria fwnh k epivlitikh parousia..entypwsh mou ekane k h Mansola an k mikroteros rolos megalh anesh fwnitikh k yporkritikh.H orxhstra htan se axioprepes epipedo k o Athinaios htan epishs poly kalos..mou kanoun entypwsh afta pou diavazw sxetika me thn parastash giati se genikes grammes toso sthn parea mas pou phgame oso k sto fouaye pou sygentrwthike o kosmos meta gia to soiree k eginan kapoia sxolia htan poly thetika.

Gloriana said...

Anonyme ta sxolia itan gia tin 2 parastasi me allo cast. Profanos den to prosekses...

mahler76 said...

ή πως να καταστρέψεις μιαν από τις ωραιότερες όπερες όλων των εποχών...

Όταν πηγαίνεις εξώστη να κάθεσαι 2η σειρά. στην πρώτη πάντα τρώς κάγκελο.

Καλημερούδια.

Gloriana said...

Re sy mahlerine, moy to exei pei ayto kai allos... ARXITEKTONAS! Apisteyto? Exei leei na kanei me tin kataskeui kai moy eipe kati orologies perierges.
Alloy pantos de thumamai na exo faei toso kagelo!!!

Neco73 said...

Μάλιστα. Τώρα κέντρισε το ενδιαφέρον μου. Μάλλον πρέπει να βρω χρόνο να το δω

Gloriana said...

Σε ποια διανομή θα πας? χαχαχαχαχα

Anonymous said...

To prosexa alla ap oti parathrisa kata ta legomena edw pera 2 kallitexnwn stous opoious anafereste me kala sxolia ola ta ypoloipa fainetai na mhn afhsan tis kalyteres twn entypwsewn kai mou fanhke periergo na yparxei tetoia megalh apoklhsh metaxy twn 2 parastasewn giati pragmatika h premiera sto synolo ths htan poly kalh kai eilikrina mas ekanan entypwsh oi fwnhtikes dynatothtes ths pleioyhfias twn kallitexnwn.Panta se oles tis paragwges operas ana ton kosmo yparxoun k oi atyxeis epiloges kallitexnwn alla einai mia h dyo oxi to antistrofo opws fainetai na synevei me thn 2h dianomh..Ti na pw krima isws htan atyxhs mera opws diavasa k pio panw k sthn poreia mporei na exelixthei h katastash.

Gloriana said...

Den ypirxe an den kano lathos kanenas koinos tragoydistis metaksu tis premieras kai tis xtesinis dianomis.
Ara milame 2 teleios diafoeretika cast.
Tora, gia ta peri skinothesias profanos exoyme diaforetika goysta. Gi'ayto kai katathetoyme edo oles tis apopseis.

Lucrezia Borgia said...

Χθες το βράδυ, κίνησα κι εγώ να πάω να δω Don Giovanni, με δυο καλές μου φίλες. Τι το ήθελα όμως; Και δεν έμενα σπίτι μου να δω Ανίτα Πάνια;;; Δεν ξέρω από πού να αρχίσω και που να τελειώσω!!! Η μετριότητα (και πολύ λέω) σε όλο της το μεγαλείο!!!! Όλα άρχισαν από την ορχήστρα. Σκληρός βιασμός από τα χάλκινα και ηπιότερος από τα έγχορδα!. Δόξα τον ανύπαρκτο, το τσέμπαλο ήταν εξαιρετικό. Ένας εξαιρετικός έρωτας, με απίθανο κορμί και εκφραστικότητα και ένας απίθανος ουρανός για φόντο. Και εκεί τελείωνε ότι είχε να μας δείξει η σκηνοθεσία και η σκηνογραφία. Ακόμα όμως κι αυτά θα τα είχα προσπεράσει, αν όλα τα υπόλοιπα ήταν … τουλάχιστον καλά. Donna Anna - Α. Ματθαιουδάκη: Είναι κατανοητό, πως όταν είσαι μέλος του ΔΣ της Όπερας Θεσσαλονίκης, πάντα υπάρχει για σένα ένας ρόλος «πρόχειρος». Να μπορείς να ανταπεξέλθεις όμως! Η κ. Ματθαιουδάκη λοιπόν, θεώρησε υποχρέωσή μας να κάτσουμε να την ανεχτούμε, ενόσω προσπαθούσε απελπισμένα να τραγουδήσει στον σωστό τόνο και στο σωστό ρυθμό, κουνώντας όλο της το σώμα και «κεντώντας» ας πούμε στο ρυθμό, με καμία όμως επιτυχία, εκτός (οφείλω να παραδεχτώ) από 3 θαυμάσια φιλαρίσματα, 2 pianisimi και 3 καλές ατάκες. Don Ottavio-Juan Carlos Vassallo: Το τέλειο ζευγάρι με την κ. Ματθαιουδάκη! Που να ψάχνουμε χειρότερο, θα σκέφτηκαν από την παραγωγή. Παλιομοδίτικη μετριότητα. Leporello-Κ. Ντότσικας: Ομολογώ να πω ότι ήταν ότι καλύτερο έχω ακούσει από τον κ. Ντότσικα, χάρηκα για την βελτίωσή του, αλλά … αυτά. Commendatore-Κ. Κατσάρας: Ανυπομονούσα να πεθάνει (σαν ρόλος βέβαια) για να μην τον ακούω. Είχα ξεχάσει ότι θα τα ξαναλέγαμε στις τελευταίες σκηνές! Ταλαντούχος, αλλά ακόμα δεν έχει μάθει την ψηλή θέση της φωνής και σε ένα και μοναδικό σημείο που έπρεπε να ανέβει λίιιιιγο πιο ψηλά …χάθηκε! Masetto-Α. Λαλούσης: Πάντα ωραίος, με πολύ ωραία φωνή και πάντα εκτός tempo! Φτάνει πια! Zerlina – Μ Πολυχρόνου: Δεν έχω να πω πολλά. Εξαιρετική παρουσία, εξαιρετική φωνή, αδιάφορη σκηνικά (πιθανότατα όχι δικό της λάθος). Donna Elvira – Κ. Δημοπούλου: Ατυχής επιλογή. Απίθανη φωνή, απίθανη παρουσία, απίθανη μουσικός, απίθανα χαμηλός ρόλος για τη φωνή της. Don Giovanni – Α. Αργύρης: δεν έχω λόγια. Τα διαμάντια όπου και να τα πετάξεις, δεν χάνουν ποτέ τη λάμψη τους. Κι αυτό ήταν χθες το βράδυ ο κ. Αργύρης. Το διαμάντι που το πέταξαν μέσα στη μετριότητα και φυσικά δεν έχασε τη λάμψη του. Φωνή, παρουσία, μουσικότητα; Απίθανος, εξαιρετικός, καταπληκτικός. Το να περιγράψω με λόγια αυτό που μας παρουσίασε, θα ήταν λίγο. Μπράβο σας κ. Αργύρη και τα θερμά μου συγχαρητήρια. Ήσασταν το βάλσαμο στα πονεμένα μου αυτιά και ταλαιπωρημένα μου μάτια χ8ες το βράδυ.

Lucrezia Borgia said...

Και συνεχίζω ...
Αν και θα το ήθελα καθόλου να είναι έτσι. Χθες το βράδυ αποφάσισα να πάω στην όπερα, για να απολαύσω ένα από τα αριστουργήματα του W.A. Mozart και όχι για να περάσω αυτό το μαρτύριο που πέρασα. Δεν συνηθίζω να πηγαίνω σε συναυλίες και γενικά σε παραστάσεις με κριτική διάθεση, αλλά … ΕΛΕΟΣ! ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΧΑΛΙ! Υποτιμούν τη νοημοσύνη μας, τις γνώσεις μας και την τσέπη μας. Ανέβασαν αυτό το χάλι , μόνο για να πουν ότι κάτι κάνουν. ΑΠΑΙΤΩ ΠΟΙΟΤΗΤΑ όπως απαιτούν κι αυτοί κοινό. ΝΤΡΟΠΗ! Άκουγα τον κόσμο που χειροκροτούσε και απορούσα! Τι έβλεπαν και τι άκουγαν; Την ίδια παράσταση παρακολουθήσαμε; ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ ΑΥΤΗ Η ΚΟΡΟΪΔΙΑ! ΑΓΑΝΑΚΤΗΣΑ! Δεν αρκούν 2-3 καλοί συντελεστές για μια καλή παραγωγή. Εν κατακλείδι, θα ήθελα να πω σου πω αγαπητή gloriana ότι ναι, τα λάθη συμβαίνουν, τα συγχωρούμε και μας κάνουν σοφότερους, στην περίπτωση όμως της Όπερας Θεσσαλονίκης έχουν ξεπεράσει κάθε όριο ανεκτικότητας και σοφότερη … δεν την λες! Μάλλον επαναλαμβανόμενη! Κρίμα. Απογοητεύτηκα. Θα ήθελα να σου απαντήσω και στα υστερόγραφα.
ΥΓ1= έβαλαν μπροστά την κ. Δημοπούλου για να μη φάνε οι άλλοι δύο γιούχα (που γι αυτό την γλίτωσαν από μένα τουλάχιστον).
ΥΓ2= το καταραμένο κάγκελο οφείλει να υπάρχει βάση των κανόνων ασφαλείας (λόγω του ύψους στο οποίο βρίσκεται ο εξώστης. Η μελέτη ορατότητας όμως συνήθως το τοποθετεί σε άλλη θέση και με άλλη κλίση, ώστε να τηρεί και του κανόνες ασφαλείας αλλά και τους κανόνες ορατότητες. Τα παράπονα λοιπόν στον κατασκευαστή, ο οποίος προσπαθεί να κερδίσει από παντού, οπότε φυσικά δεν ακολουθεί την υπόδειξη του μελετητή.
ΥΓ3= ναι όντως, το πρόγραμμα διατίθεται δωρεάν. Άλλωστε τη μετάφραση του κειμένου την είχαν έτοιμη από τον προηγούμενο Don Giovanni, οπότε δεν τους κόστισε και πολλά.

Anonymous said...

I agapiti Lucrezia Borgia kanei anonymos -ousiastika- mia arketa epithetiki kritiki kai entona prosopopoiimeni. (Afto pou sosta apofeugei i Gloriana sustimatika.) Dekton. Apla emeis oi adaeis tha thelame na xeroume -mias kai analuei filarismata,tempi,tessitures, klp an tin kanei san kritikos tou melodrammatos , san epaggelmatias tragoudistria, san aioni'os en dunami "Lucrezia Borgia", i san apli akroatria. Gia na xeroume an axizei na pame, re paidi mou, i oxi! Endexomenos na sumfoniso mazi tis, alla diafono apoluta me to ufos kai tin apaxiosi. Isos eprepe na meinei spiti gia Anita telika!
PS.1 Min akoute polla CD apo studio....
PS.2 Me budget Apollona Kalamarias theloume paixtarades Wembley. As prosgeiothoume ligo kai ....as rixoume kai mia matia ti "poiotita" paizetai kai exo........

Gloriana said...

Mia mikri parembasi na kano anonyme(an moy to epitrepeis).
Thelo mono na po pos epeidi sto exoteriko mporei na yparxoyn kakes paragoges prepei emeis na kanoyme sygkriseis?
Exoyme dei exo yperparagoges metries alla kai exaisies parastaseis. To katagrafoyme.
Den gleifoyme kanenan exo kai oxi den theoro oti to elliniko dynamiko einai katotero apo ayto toy exoterikoy.
An se aggizei kati to les, an oxi kai theoreis oti se koroideyoyn to les episis.
Apo oli ayti tin istoria exo stenoxorithei poly-kai den to grafo apologitika se kamia periptosi-exo stenoxorisei anthropoys poy ektimo, alla pisteyo pali (kai pairno oli tin eythini poy moy analogei) oti merika pragmata prepei na katagrafontai/legontai.
Xereis to koino merikes fones aganaktei kai einai to koino poy plironei gia na dei kati.
Tha moy peis, min xanapas na to deis. Nai tha soy po, alla den exo to dikaioma na po oti de moy arese? Isos oxi tha moy pei, giati prepei oloi exoyme apopsi s'ayti ti xora?
Distixos zoyme se dimokratia kai exoyme to dikaioma na exoyme apopsi kai na ti leme kai apo aytin krinomaste.
Kali soy mera.

Anonymous said...

Gloriana sumfono mazi sou kai se parakoloutho! Apla na eimaste ligo pio kosmioi stin kritiki akoma kiotan einai skliri.Eidika otan eimaste anonymoi "aploi akroates" kai den grafoume px.se efimerida eponuma mia emperistatomeni kritiki, se plaisia, + me mia sxetiki deontologia. Prepei, kai exoume oloi apopsi s'auti ti xora. Alla se tetoio blog (!) den tha mou arese na diavaso "aftoi...giati tsirizoun", i "kathe trixa tou doxariou einai kai mia nota?!?" I poluplokotita enos anevasmatos operas einai dedomeni kai dusnoiti. To katalaveno. I enoia tis PARASTASIS emeriexei "risko" epituxias kai apotuxias. Ego pantos protimo mia metria parastasi stin prospatheia epiviosis mias texnis (min geloiomaste-i opera pethainei) + nea paidia sto palcoscenico(!), para summetoxous stin geniki koinoniki dusosmia kai kakogoustia! Oso gia ta xamena 20-30€ ... ti na po. ENA XAMENO PENTIKIUR.... :(
PS. I parastasi mporei na einai mia apotuxia.Den tin eida. Allou i enstasi! Oso gia to "Δόξα τον ανύπαρκτο" eimai kai ego atheos alla i Lucrezia....then exei ton theo tis! :)

ΕΠΩΝΥΜΟΣ

Gloriana said...

Επωνυμε Ανώνυμε (έχει αρχίσει να γίνεται το πράμα εντελώς ψυχεδελικό).
Το πλήρες όνομα μου δεν το έχω κρύψει ποτέ από όποιον έχει θελήσει να το μάθει, ούτε κρύβομαι από κανέναν. Δεν έχω τίποτα να κρύψω.
Απλά, ένα επίθετο δε λέει τίποτα. Ανώνυμο άτομο είμαι δε με γνωρίζει κανείς εκτός από τους φίλους μου και τους δασκάλους μου. Πίστεψέ με ένα όνομα δεν κάνει τη διαφορά.
Θεωρώ ότι ο καθένας εδώ έχει το δικαίωμα να εκφράσει τη γνώμη του. Αν το περιεχόμενο της δεν είναι χυδαίο και υβριστικό σε θέλω να παρέμβω. Μισώ τη λογοκρισία. Ο καθένας κρίνεται από αυτά που γράφει και όποιος θέλει μπορεί να του απαντήσει.
Δυστυχώς ή ευτυχώς αν θες, στο διαδίκτυο δεν μπορείς να απαιτήσεις επωνυμία γιατί δεν διασφαλίζεται με κανέναν τρόπο. Μόνο σε φόρουμς και αυτό λειτουργεί ΠΟΛΥ ΔΥΣΚΟΛΑ, στο λέω από εμπειρία.
Σ' αυτό που θα διαφωνήσω μαζί σου είναι πως προσωπικά προτιμώ να δω την όπερα να πεθαίνει παρά να βλέπω μετριότητες.
Να σου πω κάτι τελευταίο, όπως έγραψα πολύ καλά λόγια για άλλες παραστάσεις της ΟΠΕΡΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (και κατηγορήθηκα τότε ότι είμαι 'βαλτή') έτσι και τώρα θεωρώ πώς πρέπει να γράψω πως πιστεύω ότι με κορόϊδεψαν.
Υπάρχουν εκεί έξω φωνές παιδιών (της Ελλάδας) ΠΡΩΤΗΣ ΚΛΑΣΗΣ. Τις έχουμε ακούσει κατά διαστήματα και όταν τους ρωτάμε τι κάνουν μας λένε ΤΙΠΟΤΑ, ΓΙΑΤΙ ΔΕ ΜΕ ΚΑΛΟΥΝΕ. Γιατί αυτά τα παιδιά να μην τραγουδάνε και να ακούμε μετριότητες απέξω? Επειδή έχουν τα χρήματα να έχουν μάνατζερς ή επειδή έχουν τον τρόπο?
Επίτρεξε να σου πω, ότι όταν θες να βοηθήσεις ΝΕΑ ΠΑΙΔΙΑ (μακάρι να υπήρχαν τέτοιοι άνθρωποι στην Ελλάδα) θα έστειναν παραγωγές ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ, θα οργάνωναν ένα ΣΤΟΥΝΤΙΟ ΟΠΕΡΑΣ και τότε σε πληροφορώ όλοι εμείς που αποκαλούμαστε κοινό θα τους στηρίζαμε ουσιαστικά. Τα νέα παιδιά πρέπει και να τα προστατεύψεις όχι να τα θάψεις. Άκου με που σου λέω ότι ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΝΙΑΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑ ΥΨΗΛΑ ΚΛΙΜΑΚΙΑ. Μόνο για το χρήμα και την προβολή ενδιαφέρονται. ΟΙ ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΟΥΝ ΤΟΝ ΚΑΝΟΝΑ. ΜΑΚΑΡΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΛΑΘΟΣ.
Δεν νοείται όμως να μιλάς για ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗ να λες ότι είσαι επαγγελματίας και να στήνεις παράσταση με ερασιτεχνισμό.

Έχει δημιουργηθεί ένταση με αυτό το άρθρο και όπως έγραψα νιώθω άσχημα, αλλά πιστεύω βαθύτατα ότι μπορεί να γίνει επικοδομητική κουβέντα για το καλό όλων.

Lucrezia Borgia said...

Φυσικά και ανώνυμα, ανώνυμε!! Όπως κι οι περισσότεροι άλλωστε. Όπως κι εσύ! Το ξέρω ότι η κριτική μου είναι αρκετά επιθετική, γεγονός στο οποίο με οδήγησε η αγανάκτηση γι αυτό που είδα. Είναι προσωποποιημένη, διότι έχει να κάνει με πρόσωπα! Με συγκεκριμένους συντελεστές οι οποίοι κατά την προσωπική μου άποψη ήταν απαράδεκτοι. Όσο για την απαξίωση, δεν ήταν στις προθέσεις μου, αλλά στο κάτω κάτω γιατί να μην το κάνω, όταν η ίδια η Όπερα Θεσσαλονίκης μας απαξιώνει με το «προϊόν που μας πουλάει»; Κριτικός μελοδράματος ή μη, μπορεί να είναι ο καθένας που ξέρει να ακούει και να βλέπει. Δεν είμαι κριτικός κι ούτε πρόκειται ποτέ να γίνω, αλλά έχω το μορφωτικό υπόβαθρο για να μπορώ να κάνω κριτική. Η οποία τελικώς, δεν ήταν κριτική, αλλά η φωνή της αγανάκτησής μου. Και την εκφράζω ως απλή ακροάτρια πρώτα απ’ όλα και ως επαγγελματίας, εν συνεχεία. Γιατί υπήρχαν και καλλιτέχνες που φυσικά άξιζαν. Καλλιτέχνες με μέλλων, με εξέλιξη.
Και προφανώς ανώνυμε δεν είσαι αδαής, για να ξέρεις τι είναι η tessitura.
Πιστεύω στην ελευθερία του λόγου και στο δικαίωμα της άποψης. Είτε μας αρέσει είτε όχι, όλα έχουν αναχθεί σε εμπορικές συναλλαγές. Και όταν το προϊόν δεν είναι καλό, ή ζητάω αποζημίωση από τον κατασκευαστή ή … βάζω τις φωνές.

kostas said...

as min ksexname kati polu basiko. H Opera Thessalonikis xrimatodoteitai apo tin Kubernisi. Sosta? Ara apo lefta ton politon. Ara apo lefta meros tou koinou. Ara einai ypallilos tou politi. Ara exei kathe dikaioma na aganaktisi otan niothei oti toy eklepsan ta xrimata. Tin epomeni fora-an sunexisoyn oi metriotites-an den yparxei kanenas sto koino ektos apo toys goneis kai toys syggeneis ayton poy summetexoyn mi griniazete.

Gloriana said...

Kosti eisai komoynistis? Xaxaxaxaxaxaxa

kostas said...

Oute na to grapseis sosta den mporeis! Mporei kai na eimai, exeis kana problhma? Xixixi

Gloriana said...

KANENA! (to skisame pali to topic)

Gloriana said...

Kosti, poio pano egrapsa katalathos "Distixos zoyme se dimokratia" ithela na grapso "Distixos i eytyxos". Mi me pareksigiseis xoris logo. Xioymor ekana me to koymoynistis! (LOL)

kostas said...

Polu arga gia dakrua fasistomoutro! Xi, xi, xi

Anonymous said...

όλα τα ψώνια εδω κάνουν τους σπουδαίους κριτικούς. δε λέτε δόξα τω θεώ που βλέπετε καμιά παράσταση, γιατί με τα β'ιντεο και τα ντιβιντι θα την βγάζατε όλοι οι φωστήρες...

Gloriana said...

Xaxaxa, xereis Anonyme zoyme stin epoxi tis texnolgogias. Yparxoyn ektos apo ta dvd kai aeroplana kai aytokinhta kai to pio apla pragma einai na tyaxidepseis kai na deis kati zontana.
Alla an einai na blepoyme tetoies zontantes parastaseis, thanks de tha paro, protimo ta dvd-dia.
(Na nai kala i Opera Thessalonikis poy mas prosferei kamia zontani parastasi, xaxaxaxaxa, na sai kala gelasa proi proi.:-) )

Anonymous said...

Agapiti Gloriana den tha tolmousa na zitiso apo esena na logokrinis mia mi xudaia krisi. I enstasi mou apeuthinotan apokleistika stin Lucrezia kai ton miso-pseudoepaggelmatiko kai miso-eironico TROPO ekfrasis. Tha dexomoun me tin idia "xara" ena koutsompolistiko operatiko periodiko kai ena kritiko emperistatomeno, epistimoniko dokimio gia mia parastasi. XORISTA OMOS! Allios i sunistameni einai thnisigenis, opos o Euphorion , tekno tou romantikou Faust kai tis klassikis Elenis.......

Anonymos, pou agapa perissotero tous kalitexnes kai meta tin texni, diladi to proion tous. (to "eponumos" itan peris/ro aftosarkasmos)
geia se olous kai glory .... go on!!

Gloriana said...

Σ' ευχαριστώ για την ευγενική τοποθέτηση. Καλή σου μέρα.

Lucrezia Borgia said...

Xaxaxaxa! Den 8a katsw na periaytologisw anonyma se anonymo an eimai miso-pseudoepaggelmatias i oxi. To afinw se alloys ayto. Kai profanws den exeis ais8isi toy ti einai eirwnia i miso-eirwnia.
Den prokeite na epekta8w allo, oyte kai na dikaiologi8w gia tin apopsi moy.

Anonymous said...

Den egrapsa sullavi gia tin apopsi sas, tin opoia -vlepontas to ergo- tha mporousa endexomenos na tin aspasto.
PS. gia to miso-pseudoepaggelmatias tha epimeino giati an kapoios exei anevei stin skini (oxi 5-6 fores), den xrisimopoiei xaraktirismous tou eidous. Kanei skliri kritiki alla oxi xlevastiki.
Den tha xanaepaneltho kai zito sugnomi apo to blog gia to xoroxrono pou idi katelava.

Anonymous said...

Gloriana min gelas poly giati tha patheis koili kai then tha mporeseis na atakareis.

Anonymous said...

PS. Profanos oi duo teleutaioi anonymoi einai duo diaforetika atoma.
ΕΠΩΝΥΜΟΣ anonymos :)

Papageno said...

popo egine hamos kai ali to exasa ego... snif snif

Πεπυ said...

Εμένα μου άρεσε η παράσταση εικαστικά.Σίγουρα υπήρχαν αδυναμίες αλλά δεν αισθάνθηκα τόσο άσχημα όσοι έχουν αναφερθεί. Η σκηνοθεσία σεβάστηκε τη μουσική. Μερικοί παό του πρωταγωνιστές ήταν αδύναμοι σκηνικά άλλοι σκηνικά και φωνητικά.
Δεν είχε κόσμο και αυτό με στεναχώρησε αλλά τι να γίνει...
Πάντα καλός ο Νίκος Αθηναίος σταθερή αξία για μια παράσταση.

Papageno said...

Xairomai pou yparxoun anthropoi pou boroun kai efharistiountai tis parastaseis... plouralismos... merikes fores katariemai tin ora kai ti stigmi pou to spoudasa ektenos to thema kai de boro na efharistitho me ligotera (poli ligotera gia to gousto mou...). Alles pali hairomai pou to kritirio mou me exoplizei oste na kano epiloges... Eftihos akomi to theatro paramenei i agapimeni mou epilogi theasis stis tehnes kai ohi i opera... Boro na katalavo to giati...

Gloriana said...

Alitheia Pap, protimas ena theatriko apo mia kali parastasi operas?
kataferneis na breis edopano kales parastaseis?
An nai, na mas proteineis... Ta teleytaia xronia epapsa na parakolothto kai Kratiko, meta apo alepalliles apogoiteyseis.

Papageno said...

na pas na deis to 8 gynaikes... (8 andres diladi) kai tha se eidopoiiso gia alles parastaseis... gia to kratiko plin elahiston periptoseon eheis kai pali dikio... :-)

Gloriana said...

ok

Anonymous said...

an den apatomai ti mousiki stis 8 gynaikes tin exei kanei i Baxevani, i skinthetida tou Don Giovanni

Gloriana said...

Την επιμέλεια της μουσικής λες? Ή είναι και συνθέτης?

Φίλος της όπερας said...

Καλησπέρα!
Παρακολουθώ πάνω από 3 χρόνια τώρα τις συζητήσεις και ανακοινώσεις στο συγκεκριμένο μπλογκ και θα ήθελα να συγχαρώ όλους όσοι επιμελούνται αυτά που γράφουν.
Η εκτενής συζήτηση που αναπτύχθηκε από τον Ντον Τζιοβάννι του Μότσαρτ μού κίνησε το ενδιαφέρον να πω τη γνώμη μου, καθώς διαπίστωσα κάποιες ακραίες απόψεις που ενδεχομένως δεν έχουν και μεγάλη σχέση με την παραγωγή.
Παρακολούθησα την παράσταση της 26ης-9-2009, στη διανομή της οποίας συμμετείχαν ο Γ.Γιαννίσης (Ντον Τζιοβάνι) και η Α. Ματθαιουδάκη (Ντόνα Άννα).
Η συγκεκριμένη παράσταση μου φάνηκε κάτι παραπάνω από πολύ καλή. Ο κ. Αθηναίος διηύθυνε πολύ καλά την ορχήστρα - αν και νομίζω ότι χρειαζόταν λίγο νεύρο παραπάνω - και το σύνολο των τραγουδιστών να έχουν μία αξιοπρεπέστατη εικόνα. Μόνο η κ. Ματθαιουδάκη δεν είχε τόσο δυνατή σκηνική παρουσία και κάποιες φορές μου φάνηκε να τραγουδάει λίγο πιο ψηλά από ό,τι έπρεπε.
Θα σταθώ ένα λεπτό στα σχόλια μερικών για την Όπερα Θεσσαλονίκης: Ειπώθηκε ότι η Ο.Θ. ανέβασε μία άσχημη παραγωγή (;) επειδή τώρα θα τους δοθεί η ευκαιρία να "πούνε τώρα ότι επειδή δεν είναι αυτόνομοι έχουν τέτοια προβλήματα". Καταρχήν, είναι γνωστό ότι η Ο.Θ. έχει δώσει καταπληκτικές - με όλη την έννοια της λέξης - παραστάσεις κάτω από αντίξοες συνθήκες: όλοι ξέρουν ότι στερείται αιθούσης, ηθοποιών, ορχήστρας, χορωδίας, μέχρι και κοινωνικής αναγνωρισιμότητας. Ρωτήστε, εάν θέλετε στη Θεσσαλονίκη να σας πουν τι είναι η Ο.Θ., που έχει έδρα κτλ. Πόσοι τη γνωρίζουν άραγε; Δεν συμβαίνει το ίδιο και με τη Λυρική στην Αθήνα, όπου μέχρι και οι οδηγοί ταξί ξέρουν που είναι η Όπερα, όπως λένε.
Επιπλέον, ο προϋπολογισμός από το αρμόδιο Υπουργείο είναι γνωστό ότι δεν επαρκεί.
Διάβασα κάπου για τα κάγκελα στην πρώτη σειρά του πρώτου εξώστη. Είναι αλήθεια ότι η θέση τους είναι προβληματική. Ας μη μεμψιμοιρούμε, όμως, για τόσο ασήμαντα πράγματα: ας καθίσουμε λίγο πιο μπροστά και θα δούμε την όλη παράσταση με λιγότερη άνεση. Άλλωστε, ας μην ξεχνάει κανείς ότι η κεντρική αίθουσα της Ε.Μ.Σ. είναι μία από τις καλύτερες αίθουσες μελοδράματος που μπορεί να βρει κανείς, όσο περίεργο κι αν ακούγεται αυτό. Στην Αθήνα, τόσο το Ολύμπια της ΕΛΣ όσο και η αίθουσα Αλεξ. Τριάντη του ΜΜΑ είναι από άποψη θέας στη σκηνή πολύ χειρότερες - για το Ακροπόλ της Ιπποκράτους δεν κάνω λόγο. Παρόμοια είναι η κατάσταση και σε πολλά καλά θέατρα του εξωτερικού (π.χ. Παρίσι, Βερολίνο κτλ.), αν και εκεί τα κτίρια είναι παλιά. Πάντως κι εκεί υπάρχουν θέσεις που έχουν 1/3 θέα στη σκηνή, ενώ μία θέση όπως αυτή της πρώτης σειράς του πρώτου εξώστη κοστίζει γύρω στα 55ευρώ. Και για να μην απατώμεθα, πολλές εκ των παραγωγών εκεί δεν είναι και πολύ καλύτερες από αυτές της Ο.Θ.
Ένα τελευταίο σχόλιο όσον αφορά την κριτική της Lucrezia Borgia. Η κριτική σας παρότι είναι γραμμένη με εμπάθεια και όχι με επιθετικότητα όπως διατείνεστε είναι αναπόφευκτα υπερβολική. Δεν με ενοχλεί οτιδήποτε πείτε για τραγουδιστές, ορχήστρα κτλ. Εντούτοις, όταν μιλάτε για μία παραγωγή όπερας - οποιουδήποτε φορέα - και τη συγκρίνετε με τηλεοπτικές εκπομπές, καταλαβαίνετε ότι αυτό δεν τιμά όχι μόνο εσάς αλλά πολύ περισσότερο και την ίδια την παραγωγή.
Το αίτημα της Ο.Θ. είναι να γίνει αυτόνομη, να αποκτήσει κτίριο, ορχήστρα, τραγουδιστές και κυρίως εναλλασσόμενο ρεπερτόριο για όλη τη θεατρική περίοδο. Υποχρέωση των Θεσσαλονικέων μουσικόφιλων θεωρώ τουλάχιστον τη στήριξη της Ο.Θ. προς αυτήν την κατεύθυνση. Δε θέλετε η πόλη μας να αποκτήσει όπερα που να κάνει έξι-εφτά παραγωγές το χρόνο; Σίγουρα, δε θα είναι όλες πολύ καλές ή όσο καλές θέλουν αυτοί που ξέρουν πολλά περί όπερας, - αυτό άλλωστε συμβαίνει και με την Ε.Λ.Σ. - αλλά όλα θα διορθωθούν με το χρόνο. Ας μη γελιόμαστε. Έτσι, δημιουργείται παράδοση όπερας σε έναν τόπο: με τη δημιουργία μονίμου λυρικού θεάτρου ανεξάρτητου. Αλλιώς θα είμαστε υποχρεωμένοι να παρακολουθούμε την Ο.Θ. που θα είναι πάντα εξαρτημένη και ελλιπώς χρηματοδοτούμενη σε ένα ρεπερτόριο που με τον καιρό θα γίνει πεπερασμένο κι επαναλαμβανόμενο.

Φίλος της όπερας said...

Υ.Γ. Ζητώ συγγνώμη για τη συχνή αναφορά στη Λυρική και στην Αθήνα, αλλά πολύ συχνά ταξιδεύω εκεί για παραγωγές μελοδράματος, άλλες από τις οποίες είναι πολύ καλές κι άλλες κακές. Πρόθεσή μου δεν είναι να κάνω σύγκριση, αλλά να αποκτήσει η πόλη μία όπερα δικιά της. Πότε θα αξιωθούμε να ακούσουμε λ.χ. έναν Ταγχόιζερ στη Θεσσαλονίκη, όπως αυτόν στην Αθήνα πέρυσι το Φεβρουάριο (ο οποίος ήταν βέβαια συμπαραγωγή) ή μία άλλη όπερα που ξεπερνάει τις δυνατότητες της Ο.Θ.; Μου φαίνεται αδικία για το κοινό, το να πάμε τον Οκτώβριο π.χ. στην όπερα και η επομένη παραγωγή να ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη - είτε από τον ίδιο είτε από άλλο φορέα - έξι μήνες μετά.

Φίλος της όπερας said...

Υ.Γ. (2) Διαβάζοντας ακόμη μια φορά τη γνώμη μου, διαπιστώνω ότι ίσως αυτό που είπα για τους οδηγούς ταξί μπορεί να φανεί μειωτικό. Όταν έγραφα εκείνες τις γραμμές, στο μυαλό μου είχα ότι σε μία χώρα χωρίς παράδοση στο μελόδραμα, είναι κρίμα να μην το βοηθούμε να αναπτυχθεί, αφού το κοινό το στηρίζει εμπράκτως. Μου κάνει εντύπωση που στο τεράστιο και πολύβουο κέντρο της πρωτεύουσας πολλοί άνθρωποι - μεταξύ των οποίων και οι οδηγοί των ταξί όταν χρησιμοποιώ αυτό το όχημα για τις μετακινήσεις μου - γνωρίζουν πού είναι η Όπερα - ΄το κτίριο της οποίας σημειωτέον δεν έχει ταμπέλες ούτε κάποιο άλλο διακριτικό, πέρα από την επιγραφή Θέατρο Ολύμπια - , ακόμη κι ας μην έχουν πάει, όπως οι ίδιοι μου λένε. Στην πόλη μας αυτό δυστυχώς δεν ισχύει.
Σας συγχαίρω και πάλι για το ενημερωμένο και πλήρες μπλογκ σας περί όπερας στη Θεσσαλονίκη.

Gloriana said...

Φίλε της όπερας, καλώς ήρθες.
Σ'ευχαριστώ για το πολύ ενδιαφέρον κείμενο και τους χαμηλούς τόνους αλλά και την άποψη που κατέθεσες.

Σχετικά με την κριτική της ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗΣ της Ο.Θ. και του Ντόν Τζοβάννι, πίστεψέ με δεν έχει κανένα δόλο. Το timing απλά μου έδωσε την ευκαιρία. Όπως θα έχεις διαβάσει και σε παλαιότερα άρθρα, προσωπικά χαιρέτησα την προσπάθεια της Ο.Θ. με παραστάσεις που ήταν αξιοπρεπέστατες.Εν προκειμένω, μου φάνηκε η δήλωση της κ. Σερδάρη προκλητική: "μονόδρομος η αυτονόμηση της όπερας" σε μια εποχή ΚΡΙΣΗΣ, σε μια εποχή που όλοι κάνουν περικοπές και ακόμα και τα Μέγαρα Μουσικής έχουν οικονομικό πρόβλημα, η ΕΛΣ ματαιώνει παραγωγές κλπ.
Επίτρεξέ μου να γράψω ότι η αυτονόμηση που περιγράφεις για μένα φαντάζει ΑΠΙΑΣΤΟ ΟΝΕΙΡΟ. Θα ήταν ωραία να μπορεί να υλοποιηθεί, αλλά είναι μια ΟΥΤΟΠΙΑ πίστεψέ με.
Ούτε το κοινό ούτε το ΚΡΑΤΟΣ μπορεί να στηρίξει μια αυτόνομη Λυρική Σκηνή στην συμπρωτεύουσα. Πολλά τα έξοδα, μηδαμινά τα έσοδα. Δυστυχώς ως Κράτος και ως χώρα δεν έχουμε τις προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο. Επομένως, πώςνα το στηρίξω όταν θα κλείσει σε 2-3 χρόνια και θα μείνουν άνεργοι ΤΟΣΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ.

Καλό είναι να ξέρουμε τα ΟΡΙΑ ΜΑΣ. Μακάρι να ήμουν επιχειρηματίας και να ίδρυα μια ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ με τη συνεργασία του Κράτους. Μόνο κάτι τέτοιο μπορεί ίσως να έχει μέλλον.

Για το κάγκελο, απλά έκανα χιούμορ. Όλα τα Λυρικά Θέατρα έχουν το κάγκελό τους, παντού. Χαχαχαχα.
Το θέατρο της ΕΜΣ είναι εξαιρετικό και το αγαπώ πολύ γιατι το έχω συνδέσει με υπέροχες αναμνήσεις. Και αισθητικά είναι εξαιρετικό.

Σ'ευχαριστώ και πάλι για τα σχόλια. Τα χρειαζόμαστε για μια επικοδομητική κουβέντα...

Anonymous said...

i baxevani exei grapsei ti mousiki sti 8 gynaikes.

Gloriana said...

Ara mia synthetis ekane ti skinothesia sto Don Giovanni?

Φίλος της όπερας said...

Αγαπητή Gloriana,
Λόγω της άμεσης απάντησής σου στο μήνυμά μου, σπεύδω με τη σειρά μου να διατυπώσω τη γνώμη μου αυτή τη φορά, όμως, περισσότερο συμπυκνωμένη για να μην κουράσω.
Δεν διαφωνώ με το μεγαλύτερο θέμα του μηνύματός σου, παρεκτός της περιώνυμης πια "αυτονόμησης της Ο.Θ.".
Παρακολουθώντας από τις αρχές του 2005 όλες τις παραγωγές όπερας στη Θεσσαλονίκη - και της Ο.Θ. και του Μ.Μ.Θ. - έχω να πω ότι σε γενικές γραμμές το κοινό της πόλης γεμίζει τουλάχιστον κατά 80% τις αίθουσες. Εξαίρεση μπορεί να αποτελέσουν λ.χ. ο Ιούλιος Καίσαρας του Χαίντελ ή το Έτσι κάνουν όλες του Μότσαρτ.
Το γεγονός ότι ανταποκρίνεται το κονό μπορεί να οφείλεται στο ότι οι παραγωγές μελοδραμάτων δεν είναι συχνές στην πόλη, κι άρα με μία όπερα το τετράμηνο κατά μέσο όρο, οι αίθουσες μπορούν να γεμίσουν.
Πιστεύω ακράδαντα ότι η αυτονόμηση της Ο.Θ. είναι αναγκαιότητα για την ίδια την όπερα - και όχι Όπερα - στη Θεσσαλονίκη. Ας είναι και μερικές παραστάσεις χωρίς πολύ κόσμο, ας υπάρχει και χρέος. Κάθε αρχή είναι δύσκολη. Και το Κ.Θ.Β.Ε. είχε και έχει χρέος για πολλά χρόνια κι εντούτοις ανέβασε Δον Κάρλος, ανέβασε Βασιλιά Ληρ, Σιρανό ντε Μπερζεράκ, την Προξενήτρα του Ουάιλντερ και άλλες αξιόλογες παραστάσεις. Έμαθε το κοινό της Θεσσαλονίκης τι θα πει καλό θέατρο και κυρίως κλασικό ρεπερτόριο, κάτι που λείπει τόσο πολύ στις μέρες μας. Σ' αυτές τις μέρες που κατακλύζονται από σύγχρονα θεατρικά έργα που μιλάνε για την απομόνωση και αλλοτρίωση του ανθρώπου και που στο τέλος σχεδόν όλα μοιάζουν τόσο πολύ μεταξύ τους. Παρακολούθωντας δεκάδες παραστάσεις στην πόλη μας τα τελευταία 5 χρόνια βλέπω ότι από τα σύγχρονα έργα λίγα είναι αυτά που αξίζουν.
Στην όπερα, η οποία έχει έργα με αντοχή στο πέρασμα των χρόνων, θεωρώ ότι παρά το μεγάλο κόστος των παραγωγών και το ότι είναι λιγότερο αγαπητή "έχει τα φόντα" να εδραιωθεί και να προσελκύσει το κοινό.
Άλλωστε, ο σκοπός αυτού του μπλογκ είναι - φαντάζομαι - παραπλήσιος.
Γι' αυτό, πιστεύω ότι πρέπει να στηρίξουμε την αυτονόμηση που εξαγγέλλουν συνεχώς οι εκάστοτε ιθύνοντες της Ο.Θ. Τα συμφέροντα υπάρχουν πάντοτε και πανταχού, αλλά τουλάχιστον να υπάρχει και η τέχνη. Δε θα είναι κρίμα να καταλήξει η Ο.Θ. όπως και το πάλαι αξιοπρεπέστατο Χοροθέατρο, το οποίο πριν αυτονομηθεί διαλύθηκε τόσο άδοξα;
Τέλος, να προσθέσω ότι κατ' εμέ η γνώμη σου ότι θα αντέξει 2-3 χρόνια η Ο.Θ. και μετά θα κλείσει είναι υπερβολική. Δεν γνωρίζω κρατική σκηνή στην Ελλάδα που να κλείνει, εφόσον είναι αυτόνομη. Το παράδειγμα των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. είναι πέρα για πέρα κατάλληλο: παρά τα προβλήματα και τις εκάστοτε συρρικνώσεις των ρεπερτορίων, συνεχίζουν να δίνουν το "παρόν" και να ανυψώνουν τη θεατρική στάθμη της επαρχίας.
Σταματώ εδώ, επειδή έχω την εντύπωση ότι έγινα υπέρ το δέον φλύαρος.

Υ.Γ. Κινδυνεύοντας να θεωρηθώ κουραστικός, λέω ότι μία εξαρτημένη Ο.Θ. θα αποτελεί πάντοτε δικαιολογία για λίγες παραγωγές και έργα γνωστα και χιλιοπαιγμένα (βλ. Μποέμ του 2006 και του 2009). Δεν είναι κρίμα να ξανακούσουμε τον Ντον Τζιοβάνι το 2011 ή την Τόσκα το 2010; Γιατί όχι μία Κάρμεν - που ακυρώθηκε - ή ένα Μπορίς Γκοντουνώφ ή έναν Λόεγκριν; Κι αν αυτά φαίνονται ουτοπικά, θυμίζω ότι στη Θεσσαλονίκη έχει ανέβει Τουραντότ, Αϊντα, Πουριτανοί (α' ελληνική εκτέλεση!!), Λουτσία και άλλα "δύσκολα" οπερατικά έργα.
Τουλάχιστον ο Όφενμπαχ του Νοεμβρίου είναι μία παρηγοριά, ως κάτι καινούργιο.

Gloriana said...

Φίλε της Όπερας σε καλημερίζω.

Σίγουρα διαφωνούμε για την αυτονόμηση αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δε μπορεί να γίνει γόνιμος διάλογος.
Επίτρεψε με να κάνω 1-2 τοποθετήσεις για τη συνέχεια της ωραίας κουβέντας (σ' ευχαριστώ ιδαίτερα για την ευγένεια με την οποία διατυπώνεις την άποψή σου).

Λοιπόν, οι κρατικοί θεατρικοί οργανισμοί και Λυρικοί σε όλο τον κόσμο δεν φέρνουν ποτέ κέρδος στο Κράτος. Είναι τεράστια τα έξοδα τους και λόγο των περιορισμένων θέσεων στα θέατρα μοιραία τα έσοδα είναι πάντα πολύ λιγότερα. Αυτό για να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα. Όλες οι Κρατικές Λυρικές Σκηνές ζημιώνουν οικονομικά, το ότι υπάρχουν φυσικά έχει να κάνει με αυτό που είπες παραπάνω, ότι δεν κρίνονται όλα με το κέρδος και ότι ο άνθρωπος είναι ένα ζώο που χρειάζεται περισσότερα από τα ΒΑΣΙΚΑ για να ζήσει όμορφα και να εξελιχθεί.

Σχετικά με το ΚΘΒΕ και τα περί κλασικού ρεπερτορίου, δυσκολεύομαι να συμφωνήσω μιας και δεν πιστεύω ότι τα είδη θεάτρου κάνουν τη διαφορά αλλά ο ανθρώπινος παράγοντας. Συμφωνώ όμως ότι τα κλασικά έργα μας 'μιλούν' πάντα πολυ δυνατά. Το ΚΘΒΕ μας δείχνει ότι τα τελευταία χρόνια έχει προβλήματα... Προ 15 ετίας είχα δει εξαιρετικές παραστάσεις. Ο κλασικός Ντον Κάρλος που πήγα να τον δω πρόσφατα με απογοήτευσε γι΄άλλη μια φορά... Τώρα γιατί υπάρχουν προβλήματα? Άλλο μεγάλο κεφάλαιο, για τους ιθύνοντες...

Τα ΔΗΠΕΘΕ (για τα οποία συμφωνώ στα όσα λες) είναι μια άλλη ιστορία, εκτός θέματος για να αναφερθούμε. Ίσως κάποια άλλη φορά.

Χαίρομαι που και εσύ ονειρεύεσαι έναν Λόγεγκριν στη Θεσσαλονίκη, όπως εγώ έναν Ιππότη με το Ρόδο. Δεν υπάρχει ακόμα η υποδομή εδώ για τέτοια έργα. Γι΄αυτό και πιστεύω ότι μια αυτονόμηση δε θα λύσει το πρόβλημα, θα μεγαλώσει τα έξοδα, οι επιτήδειοι θα βρουν έδαφος να 'ασελγήσουν' (επίτρεψε μου την έκφραση) και δυστυχώς δεν υπάρχουν οι βάσεις και οι δυνάμεις να ανταπεξέλθει η πόλη, όσος κόσμος και αν πηγαίνει να δει παραστάσεις. Σημείωσε δε, ότι το 80% των γεμάτων θεάτρων που βλέπεις προέρχεται από:
1. μισές προσκλήσεις (στο υπογράφω)
2. λίγες παραστάσεις

Σε μια κανονική Λυρική σαιζόν τα δεις ΑΔΕΙΑ ΘΕΑΤΡΑ και τεράστια έξοδα...

Ελπίζω να πέφτω έξω, αλλά βλέπουμε πως οι Θεσσαλονικείς αγαπούν περισσότεορ το μπουζούκι από την όπερα.

ΥΓ. Τουραντώ αν ανέβηκε για πρώτη φορά ήταν για 2 παραστάσεις με μια... ΝΤΙΜΙΤΡΟΒΑ. Χωρίς σκηνικά, χωρίς κοστούμια χωρίς τίποτα θα γέμιζε πάλι το θέατρο. Μπορούν να φέρνουν κάθε φορά έναν τόσο μεγάλο όνομα? Κάποτε το ΜΜΑ άλεσε την Έυα Μάρτον και όταν έμαθε το κασέ της, ο δ.ντής της έιπε, μα τόσος ειναι όλος ο ετήσιος προϋπολογισμό του Μεγάρου!

Σταματώ εδώ, νομίζω πως αρχίζω και επαναλαμβάνομαι...

Anonymous said...

kalimera se olous.
Tora pou eida k tis 2 dianomes tha ithela na grapso tin gnomi mou.
I skinothesia opos eipe i Glorianna k polloi alloi itan ANIPARKTI!!!!!Ti krima gia tous tragoudistes k gia to koino? Mipos pisteuoun oti oi thessalonikeis den katalavainoun tin anikanotita tous i den kseroun apo Opera??Itan san na eida kyriolektika 2 diaforetikes parastaseis pou simainei mono atomikes prospatheies k o sozon eauton sothito.Eleos!!!!I orxistra itan mia xara k kourdismeni. Ypirxan kapoies anakrivies me ton maestro kamia fora alla oxi kati enoxlitiko.Oso gia tous tragoudistes apo antres me megali diafora itan o Mario Zeffiri ( eksairetikos k stin Arpagi sto Megaro k o Aris Argiris ( den kanei tyxaia auti tin kariera ). Apo gynaikes h KATAPLIKTIKI stin teleutaia parastasi Sofia Kyanidou. Ti ekseretiki Donna Anna. Diorthoste me an kano lathos alla den tin exo dei se alli paragogi k diavasa oti einai thessalonikia. Ti perimenan?I etairi Sofia Vogiatzoglou itan episis eksairetiki, mousiki me yperoxo xroma fonis k skiniki parousia.Aksia!!Tha anafero k tin Kassandra Dimopoulou oxi isos giati tis tairiaze o rolos alla itan poli oraia parousia k skinika k mousika.
Oson afora thn sigekrimeni paragogi sigoura atyxise. Exoume dei poli kalytera pragmata alla k poli xeirotera ( magikos aylos !!!)To repertorio pou dialegei kyrios to megaro einai mia oasi. Theloume endiaferon repertorio k EMPNEUSMENES skinothesies. Oi kaloi tragoudistes den mas loipoun.
Eyxomai se olous ta kalytera k kalyteres parastaseis tis opoies afou tis plironoume tis apaitoume!!!

Gloriana said...

Kalimera kai se sena anonyme.
H sofia kyanidoy exei kanei pramata sti thessaloniki.
Teleytaia tin akoysa (poly kali itan) sta apospasmata apo to Lykofos, sto Megaro Moysikis thessalonikis.

Anonymous said...

auti tin synaulia distixos ( giati poso sixna akoume tetoia erga stin poli mas ??)tin exasa alla to pisteuo oti tha itan poli kali.
Pantos pisteuo oti polloi apo tous syntelestes tou Don Giovanni tha eixan kataferei poli kalytera pragmata an ypirxe i skinothetiki empneusi k voitheia.
Epeidi oloi stin poli mas prepei na stiriksoume tin opera as elpisoume oti auto itan atyxis parenthesi k o orfeas ston adi tha mas apozimiosei.
Synexise tin kali douleia Glorianna. Opos eides me aformi mia metria paragogi egine mia poli endiaferousa antallagi apopseon.

Gloriana said...

Πράγματι έχεις δίκιο έγινε εποικοδομητική κουβέντα.
Ο Ορφέας πιστεύω ότι θα μας αποζημιώσει.

Recitativo said...

Καλημερα και απο εμενα και χαιρετω την ωραια παρεα!

Ορμομενος απο οσα διαβασα για τον Don Giovanni:

Εγω ενα εχω να πω παιδια αν μου επιτρεπετε!Ολοι εμεις εδω ειτε ειμαστε σπουδαστες ειτε απλοι ακροατες, ειτε απλα λεμε την γνωμη μας, σωστη, η και λαθος, κολοπροαιρετη η οχι, με καλη προθεση η οχι, ισως θα επρεπε να εχουμε στο νου μας, οτι δεν θα υπηρχαμε σε κανενα μπλογκ ουτε πουθενα αν δεν υπηρχαν αυτοι οι ανθρωποι που κανουν αυτη την τρομερα δυσκολη δουλεια!Ανεξαρτητα απο το αν την κανουν καλα τελεια η χειροτερα η κακιστα,με αγαπη και αυτοθυσια ειδικα στην Ελλαδα, και την κανουν τις περισσοτερες φορες με αμοιβες πεινας και με τις χειροτερες συνθηκες παγκοσμιως ισως, για να μπορεσουμε εμεις να παμε να πληρωσουμε χαρα στο ποσο των οποιων ευρω,και αν καθησουμε αναπαυτικα και να κανουμε εκ του ασφαλους την οποια καλη η οχι και απο δεν ξερω κι εγω που ορμομενη κριτικη μας και να εχουμε λογο υπαρξης στα διαφορα μπλογκς.Να λεμε το μακρυ και το κοντο μας και να τους βριζουμε κιολας μερικες φορες! Χωρις ολους αυτους τους ναι και αταλαντους σκηνοθετες και μουσικους και τραγουδιστες κλπ κλπ κλπ ολους λοιπον, και τους καλους και τους κακους, ολοι εμεις δεν θα υπηρχαμε εδω τωρα αλλα και δεν θα ειχαμε και την δυνατοτητα να βλεπουμε ουτε απο μακρυα απο τα βιντεο αλλα ουτε και απο κοντα τιποτε απο ολα αυτα! Ας τους ευχαρηστησουμε λοιπον εστω και για μια φορα με το χερι στην καρδια γιατι οσο κι αν διαβασα οσο μπορουσα βεβαια, προσεκτικα, ενα ευχαριστω δεν διαβασα, και το κυριοτερο ας τους φερθουμε με περισσοτερο σεβασμο οπως τους αξιζει οπως αξιζει σε ολους μας! γιατι ειναι απο τις λιγες οασεις τεχνης και ποιοητας που εχουν απομεινει στην χωρα μας που βασιλευει η ευτελεια και η απαξιωση, που οι τηλεορασεις διδασκουν την βιζιτα και την φτηνια! Οι οασεις λοιπιν εχουν και νεκρα δεντρα και χαλασμενα κλαδια και Ναι εχουμε δικαιωμα να λεμε την γνωμη μας φυσικα, αλλα πολυ στα σοβαρα δεν εχουμε παρει τον ρολο μας σαν κριτη των παντων καλων η μη?

Recitativo said...

Σαν τις εκπομπες του ραδιοφωνου για το ποδοσφαιρο που ακουμε στα ταξι κανουμε πολλες φορες πια και ειναι λιγο ασχημο!Με λιγες εξαιρεσεις οπως η Glorina τωρα ο "φιλος της Όπερας" υπαρχει μια εντυπωση κατακρισης στα λεγομενα μας και ειναι κριμα! Υπαρχουν πολλα στραβα συμφωνοι, δεκτον, και ολα ξεκινουν απο το θεσμικο πλαισιο που δεν υποστηριζει το ειδος στην χωρα μας! Αλλα ομως ας τα βλεπουμε και λιγο θετικα γιατι αν εμεις αποχωρισουμε θα αποχωρισει και το ειδος! Ας βλεπουμε με πιο πολυ συμπαθεια ολους οσους παλευουν γι αυτο και ανεξαρτητα απο το αν ειμαστε σπουδαστες μουσικοι οι απλοι θαυμαστες της μουσικης και της οπερας ας μην παιρνουμε τον ρολο του αδικιμενου ιδιοκτητη της!Γνωριζω οτι οι πιο πολλοι απο τους καλιτεχνες γελουν με ολα οσα λεγονται γι αυτους απο εμας ολους, γιατι γνωριζουν πολυ καλα πως αν δεν ηταν εκεινοι εμεις ολοι δεν θα ειχαμε λογο υπαρξης εδω και στα πηγαδακια κλπ κλπ και η ζωη μας θα ηταν φτωχοτερη και πιο ασχημη ακομα, και τοτε ναι ισως βλεπαμε την Πανια οπως ειπε καποιος!Δεν σας κανω μαθημα προς Θεου την ταπεινη μου γνωμη με αγαπη σας λεω! Ας ειμαστε πιο καλοι μαζι τους και ας τους αγαπουμε και τους λιγοτερο καλους και τις αποτυχιες τους, οι περισσοτεροι εκτος απο την αγαπη τους γι αυτο που κανουν, το κανουν και για εμας! Κανεις δεν εχει κακη προθεση, ας παψουμε λοιπον να ειμαστε οι αυστηροι και η ξερολες σε ολα πια, την γνωμη μας να λεμε αλλα να φαινεται και λιγο η αγαπη μας και ο σεβασμος μας!Η τεχνη δεν ανηκει σε κανεναν μας!

Recitativo said...

Και αν δεν ηταν οι καλιτεχνες δεν θα υπηρχε ουτε η οπερα ουτε τιποτε πια! Πολυ σοβαρα εχουμε παρει τον εαυτο μας και κατω απο ολα αυτα φαινεται και η ζηλια μερικες φορες, ζηλευουμε αυτο που βλεπουμε και ειμαστε ετοιμοι να κριτικαρουμε και να προβαλουμε το λαθος και ναι και την κακη παρασταση οταν συμβει για να δικαιολογισουμε μεσα μας το "να γι αυτο δεν εγινα κι εγω αυτο που τοσο θαυμαζω και ζηλευω γιατι μπορει να ειναι και μετριο και κακο, ζηλευω αυτο που δεν ειμαι και στην πρωτη ναι σωστη ευκαιρια το χλευαζω και το διαπομπευω" δεν λεω οτι ολοι οσοι γραφουν εδω εχουν κακη προθεση αλιμονο, λεω μονο οτι αν δεν ηταν αυτα τα παιδια δεν θα εγραφε κανεις!

Ευχαριστω για την φιλοξενια , ακι ευχομαι παντα περισσοτερη αγαπη και καλη προθεση

Υ.Γ. ετεροχρονισμενη η παρεμβαση μου γιατι ηρθα εδω για τον Ορφεα στον Άδη που πιστευω ηταν μια καταπληκτικη παρασταση, με ελειψεις ναι αλλα όμως στα αληθεια μια ευτυχισμενη στιγμη, κατα την γνωμη μου παντα!

Καλη συνεχεια σε ολους!

Ο φιλος σας

Recitativo