17.3.08

Χαριτωμένος και πρωτότυπος ο Ιούλιος Καίσαρας στο ΜΜΘ

Χθες ολοκληρώθηκαν οι παραστάσεις του Ιούλιου Καίσαρα στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.
Μετά από μια σύντομη περιπέτεια για την αναζήτηση του εισιτηρίου μου στα ταμεία και την ανέρευση θέσης, πρέπει να πω ότι ανταμείφθηκα με τον καλύτερο τρόπο αφού κάθισα αυτή τη φορά στην πλατεία σε ιδανική απόσταση από τη σκηνή και απόλαυσα μια χαριτωμένη αλλά ταυτόχρονα και πολύ 'σοβαρή' μουσικά παράσταση.


Όσοι βρεθήκαμε στο Μέγαρο, λοιπόν, είδαμε μια πανέξυπνη σκηνοθεσία (Μαριάννα Κάλμπαρη) που καθοδηγούσε τους -χαρισματικούς πρέπει να ομολογήσουμε- τραγουδιστές πάνω στη σκηνή. Ουσιαστικά αντικρύσαμε αυτό που δεν έγινε στη Σαλώμη, από την πλευρά της σκηνοθεσίας σκηνής.
Καθόλα πετυχημένα και χαριτωμένα τα αναχρονιστικά σκηνικά-κοστούμια (Πάρης Μέξης) και οι χορογραφίες (Βάλια Παπαχρήστου) που έδωσαν μια ζωντάνια και μια χιουμοριστική νότα στην όλη παραγωγή, κάτι άλλωστε που μάλλον επιβάλλεται στα έργα του μπαρόκ και ειδικά στον Χέντελ, όπου η στατικότητα και η συνεχείς επαναλήψεις στις πολλές άριες κουράζουν το θεατή. Αντιληφθήκαμε δε, αμέσως, ότι ένας από τους στόχους αυτής της εικαστικής άποψης ήταν να σατυρίσει την ματαιοδοξία της εξουσίας και του πλούτου.
Για τον Γιώργο Πέτρου δε μπορεί να πει κανείς κάτι. Η αξία και η ποιότητά του έχει 'πιστοποιηθεί' προ πολλού. Σημειώστε ότι η Ορχήστρα Πατρών αποτελούνταν από όργανα εποχής.
Για άλλη μια φορά οι έλληνες τραγουδιστές απέδειξαν ότι μπορούν με χαρακτηριστικη άνεση να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων, είναι ταλαντούχοι, ικανοί και δεν υπολείπονται σε τίποτα από τους ξένους συναδέλφους τους.
Για την ιστορία αναφέρω πως ο Καίσαρας ανέβηκε για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη.

24 comments:

ATabor said...

Συμφωνώ και επαυξάνω!! Ο Κόμης Ορύ και ο Καίσαρας ήταν οι καλύτερες παραστάσεις που είδα φέτος (δε βρήκα εισιτήριο για την Ιταλίδα στο ΜΜΑ), ίσως και οι καλύτερες που έχω δει γενικά.
Η σκηνοθεσία είχε συνοχή και συνέπεια και έβριθε συμβολισμών, και κατά τη γνώμη μου δεν προκαλούσε με χυδαίο τρόπο. Το χιούμορ ταιριάζει σίγουρα στα έργα που σώνει και καλά έχουν happy end και που η υπόθεσή τους δεν απεικονίζει την "καθημερινότητα-πραγματικότητα". Βεβαίως και υπήρχαν αρκετές υπερβολές και κάποια κενά, αλλά νομίζω πως ήταν αναπόφευκτο.
Και οι τραγουδιστές ήταν πολύ καλοί, όχι μόνο στο φωνητικό μέρος, αλλά και σκηνικά έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό. Γενικά το μουσικό μέρος ήταν εξαίρετο και πολύ μελετημένο (δεδομένης της προβληματικής ακουστικής του ΜΜΘ). Σαφώς δεν παρακολούθησα τις λεπτομέρειες, ούτε γνωρίζω άψογα τις μπαρόκ τεχνικές για να κρίνω το έργο του μαέστρου.
Όμως επιτέλους είδα μια παράσταση που δεν πρόσβαλε τη νοημοσύνη μου ως θεατή, που δεν ήταν πρόχειρα και τσαπατσούλικα φτιαγμένη, μια παράσταση-πρόταση.
Συγγνώμη για την πολυλογία, αλλά είναι μια από τις λίγες φορές που νιώθω ότι τα λεφτά μου δεν πήγαν χαμένα.
Αν θυμηθώ κάτι άλλο, θα ξαναγράψω!

Gloriana said...

H epomeni opera tou Megaroy, ARPAGH APO TO SERAI...

Thelo IPPOTI ME TO RODOOOOOOO!

Eimai kakomathimeni?

nicon said...

Ω ναι, ήμουν κι εγώ στον Καίσαρα!!! Το Σάββατο έκανα ένα ταξιδάκι αστραπή και είδα τη δεύτερη παράσταση.

Σε γενικές γραμμές θα συμφωνήσω με την κριτική σου. Άσε που αρχίζω να πιστεύω ότι το ΜΜΘ σας τρώει λάχανο το δικό μας σε ποιότητα παραγωγών... Ας το προσέξουν οι εδώ κύριοι...

Κονκάρδες, πάντως, δε βρήκα. Είχαν τελειώσει! :(

dix said...

Υπογράφω και εγω την κριτική, γνωρίζει κανείς αν έγινε ζωντανή ηχογράφηση της παράστασης;

spiretos72 said...

Συμφωνώ και επαυξάνω! Ήμουν κι εγώ το Σάββατο εκεί (γράφω κάτι, θα το τελειώσω αύριο θαρρώ)

Gloriana said...

Nicon eixei concardes kai tis exasa? DEN PAIZO, THELOOOOOO!

Neco73 said...

Μ'άρεσε και εμένα πολύ η παράσταση και είχα πει ότι θα ήταν κάτι εξαιρετικό, λόγω Χρήστου. Πολύ έξυπνα έμπαινε επίσης μερικές φορες ο Χρήστου στα recitatives, όπου έπαιζε ανατολίτικες μελωδίες (διακριτικά και ελαχίστης διάρκειας-μια από αυτές ήταν αναφορά σε Scheherazade)

Είδα κάτι πολύ καλύτερο από αυτό που περίμενα. Υπεράνω προσδοκιών. Κατάλαβα πώς ο Handel έγραφε απίστευτες άριες, η μια καλύτερη από την άλλη.

Μου άρεσαν φυσικά η χορεύτριες-συνοδοί της Κλεοπάτρας και οι Cheer-leaders εκτός των άλλων :-)

Πήρα επίσης και κονκάρδες (ευγενή παραχώρηση μιας ταξιθέτριας που της ζήτησα).

Αρπαγή από το Σεράι. Θα έχει μια καταπληκτική ερμηνεία η σειρά του Βήματος με τον Ferenc Fricsay, από τις σπουδαιότερες ερμηνείες (αν όχι η σπουδαιότερη)

Gloriana said...

Neco zileyo re! Emeis giati den pirame concardes? Ante toraaaaa!

Neco gia poion Xristoy re su les? Gia ton Petroy mipos???

Kati den katalabaino...

Me tis Cleopatritses, tin idia tin Cleopatra alla kai ton Ptolemaio, gelasa poly!!!

Gloriana said...

Λοιπον, τώρα το συνέλαβα!

Το "ΜΕΓΑΡΙΚΟ" όνειρο μου:

Παρουσίαση του ΙΠΠΟΤΗ ΜΕ ΤΟ ΡΟΔΟ (ναι είμαι φιλόδοξη) και στο διάλλειμα διανομή ενός αναμνηστικό 'αργυρού ρόδου' στο κοινό!!!

Ααααχ, ααααχ, ααααχ...

Neco73 said...

Ναι Πέτρου. Είχα απέναντι κάτι CD του Χρήστου (επι την ευκαιρία να τα συμμαζέψω)και μπερδεύτηκα.

Για κονκάρδες? Να ζητούσατε από τις ταξιθέτριες όπως έκανα εγώ και ουχί να μαλώνετε (μην αρπαχτείς-πλάκα κάνω again).

Η Κλεοπάτρα (Κασσάνδρα Δημοπούλου) έχει ασχοληθεί και με τον χορό, δεν ήταν καθόλου τυχαία.

...και σκέφτομαι εγώ τώρα (...λέω δηλαδή...). Θα μπορούσε να τραγουδήσει - χορέψει Σαλώμη;

Gloriana said...

Ελα καλέ, δε θυμώνω τόσο εύκολα, άντεεεε!

Σαλώμη νομίζω θέλει άλλη φωνή και ίσως και μια άλλη ηλικία (λόγω δυσκολίας της πάρτας, για φωνητική ωριμότητα μιλάω).

Δεν ξέρω όμως, δεν είμαι ειδική. Ίσως κάποιος που ξέρει να μας πει περισσότερα.

spiretos72 said...

Περιζήτητες οι κονκάρδες! Εγώ μόνο καίσαρα πρόλαβα. Πάντως την έβγαλα και φωτο :-)

Neco, i agree οι cheerleaders και οι ακόλουθες ήταν ψώνιο

Gloriana said...

Συγνώμη δηλαδή, ΜΟΝΟ ΕΓΩ δεν βρήκα κονάρδα?
Αντε πια...

nicon said...

Έμαθα ότι οι cheerleaders ήταν οι «αυθεντικές» του ΠΑΟΚ! Πού να φανταζόντουσαν τα κοριτσάκια ότι κάποια στιγμή στη ζωή τους θα έπαιζαν σε όπερα...! :)

Όσο για την ηχογράφηση που ρωτάτε, απ' ό,τι μου είπαν, προς το παρόν έγιναν μόνο οι τυπικές για το αρχείου του ΜΜΘ. Όμως, ενδέχεται να δισκογραφηθεί επισήμως το καλοκαίρι (μη επιβεβαιωμένη πληροφορία...).

Maverick said...

Οι cheerleaders ήταν του Άρη...

Maverick said...

Εξαιρετική παράσταση από όλες τις απόψεις: μουσικά, εικαστικά και φωνητικά. Η ορχήστρα απίθανη, ο τσεμπαλίστας χτύπαγε υπερωρίες, έξυπνα τρυκ, Ο Σέξτος πολλά respect και η μεγάλη έκπληξη, η Κλεοπάτρα όλα τα λεφτά. Χάιλάιτ για μένα το σπαρακτικό ντουέτο Κορνηλίας και Σέξτου λίγο πριν το τέλος της 1ης πράξης..

Gloriana said...

Οι μαζορέτες ήταν του ΗΡΑΚΛΗ!

Neco73 said...

Οι Μαζορέτες ήταν του Απόλλωνα Καλαμαριάς!

Gloriana said...

As luseu t grufi tin mazoretton kapoios apo to Megaro!!! (lol)

spiretos72 said...

Νομίζω πως οι μαζορέτες ήταν χριστιανοπούλες απο την ΧΑΝΘ

advocatus diaboli said...

Αποκλειστική πληροφορία: Οι μαζορέτες ήταν μια ευγενική προσφορά της ΓΕΧΑ.

Gloriana said...

Proti fora blepo na asxoleitai to koino me komparsoys mia parastasis toso poly.
To epipedo mas einai athlio.

Diabole den exeis dikaioma na milas gia tis mazoretes, ti stigmi poy den piges kan tis deis.

Episis gia na se ksemprostiaso thelo na apo kalypso dimosia ayto poy moy eipes se synomilia mas: "oti oi operes toy Handel einai xalia kai den prokeitai na patiseis na deis kamia".

ps. KIRI

advocatus diaboli said...

Αγαπητή Gloriana, τουλάχιστον εγώ είμαι επιλεκτικός άνθρωπος και παραδέχομαι ότι κάποιες όπερες δεν με συγκινούν. Άντε, που μου'χεις πάρει σβάρνα ό,τι παραγωγή υπάρχει και δεν υπάρχει. Μέχρι και στη Βαρκελώνη πήγες για τρεις μέρες να δεις αυτή τη Μάρτον (που δεν την ξέρω την κυρία).

ΥΓ: Χαρα-Κίρι

Gloriana said...

Εγώ φταίω που σου μιλάω και που σου έχω γράψει και κάποια dvd.
Να μου τα φέρεις πίοσω όλα ρε!(Άσε που δεν τα χεις δει καν, ντροπή πια)

ΥΓ. κιρι-κικίκου