4.1.08

Άρθρο: H τεχνολογία στην υπηρεσία των κλασικών τραγουδιστών;

H τεχνολογία μέρα με τη μέρα δίνει λύσεις όλο και σε περισσότερους τομείς. Τι κάνετε λοιπόν αν είστε τραγουδιστής της όπερας και δη επαγγελματίας ή σπουδαστής, ταξιδεύετε συνεχώς λόγω υποχρεώσεων και ο δάσκαλός σας βρίσκεται πολλά χιλιόμετρα μακριά σας; Ποιός θα σας κάνει το καθιερωμένο 'κοντρόλ' ή μάθημα όταν σας πιέζει ο χρόνος ή δεν έχετε τα χρήματα να ταξιδέψετε εκεί που βρίσκεται ο δάσκαλός σας για να σας ακούσει;

Εδώ επεμβαίνει η τεχνολογία. Ήδη κάποιοι σπουδαστές χρησιμοποιούν κάμερες υπολογιστών και ένα καλό 'πακέτο' ηχείων με μικρόφωνο και κάνουν κάποια μαθήματα-διορθώσεις με τον δάσκαλό τους μέσω ίντερνετ.

Προσφάτως η γνωστή αμερικανίδα mezzo-soprano, Joyce DiDonato σε άρθρο των Νew York Times δε δίστασε να ομολογήσει ότι βρήκε λύση στην ανάγκη δασκάλου μέσω του Skype και πλέον κάνει μαθήματα χρησιμοποιώντας το.

Γενικότερα, το σταρ σύστεμ και οι απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής, έχουν δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στους τραγουδιστές της όπερας και παρατηρούνται ολοένα και περισσότερες ματαιώσεις από μέρους τους, στρες και άλλου είδους προβλήματα που τους οδηγούν σε ακραίες αποφάσεις πολλές φορές εις βάρος της ίδιας τους της υγείας.

Σοκ προκάλεσε ο θάνατος του Σουηδού τενόρου Lars-Erik Jonsson, το Μάιο του 2006 μόλις στα 46 του χρόνια. “Ταξίδευε συνεχώς. Περισσότερες ώρες βρισκόταν στον αέρα παρά στη γη", αποκαλύπτει ένας συνάδελφός του.

Η Natalie Dessay είναι μια από τις πριμανόντες που δε δίστασε να αποκαλύψει δημόσια τις 2 εγχειρήσεις που έκανε στις φωνητικές της χορδές λέγοντας ότι πολλοί τραγουδιστές υποφέρουν από παρόμοια προβλήματα αλλά απλώς αρνούνται να το ομολογήσουν. Πρόσφατα, ο διάσημος τενόρος Rolando Villazon ακύρωσε σειρά παραστάσεων του λόγω φωνητικής αδυναμίας όπως διέρευσε.

Εκτός όμως από το εξοντωτικό πρόγραμμα, τις πολλές παραστάσεις, τις συνεντεύξεις, φωτογραφήσεις, το promotion cd και dvd, εκδηλώσεις στις οποίες είναι υποχρεωμένοι να παρήστανται, οι τραγουδιστές έχουν να αντιμετωπίσουν και τις απαιτήσεις των σκηνοθετών. Η μεγάλη δραματική σοπράνο Eva Marton στο φινάλε της όπερας Τριστάνος και Ιζόλδη, υποχρεωμένη να ανέβει στη ράμπα της σκηνής που βρισκόταν πολλά μέτρα πάνω από το έδαφος κινδύνεψε να σκοτωθεί όταν η ράμπα κατέρευσε και εκείνη έπεσε κάτω. Το όλο θέμα κουκουλώθηκε, αλλά η ίδια έμεινε εκτός σκηνής για 2-3 χρόνια εξαιτίας των επιπτώσεων του ατυχήματος στην υγεία της. Και ο μπάσος John Tomlinson θυμάται τον κίνδυνο που ένιωθε όταν τραγουδούσε το ρόλο του Wotan πάνω σε ένα επικίνδυνο σκηνικό στο Royal Opera House που τον έκανε να τρέμει.

"Όχι συνεντεύξεις, διαφημήσεις, παρουσίες στην TV πριν από πρεμιέρες. Ξεκούραση μεταξύ των διαφορετικών παραγωγών", συμβουλεύει ο Placido Domingo τους νέους τραγουδιστές. Το θέμα είναι ποιός τον ακούει, ή μάλλον ποιός μπορεί να πει όχι στους managers που απαιτούν.

Η soprano Norma Fantini προτείνει πως ένας επαγγελματίας: "πρέπει να τραγουδά όπερες που να ταιριάζουν με το ρεζίστρο (έκταση) της φωνής που διαθέτει. Δεν πρέπει να υπερβάλει δουλεύοντας συνεχώς γι' αυτό οφείλει να βρίσκει πάντα κάποια μέρα ξεκούρασης μεταξύ των υποχρεώσεων του. Πρέπει να διατηρεί τη φωνή πάντα σε φόρμα και να έχει έναν καλό δάσκαλο που να παρακολουθεί την πορεία του και να τον συμβουλεύει σωστά."

Ο διάσημος τενόρος Nicola Martinucci καταγέλλει: "το star system σήμερα δε θέλει ποιότητα από τον καλλιτέχνη, αλλά μόνο να πουλάει. Αν ο καλλιτέχνης έχει ένα ατζέντη Τύπου, έναν άνθρωπο για τις δημόσιες σχέσεις του με φήμη, ένα επώνυμο γραφείο και το πληρώνει καλά, σε δυο χρόνια έχει κάνει εξώφυλλά στα πιο εμπορικά περιοδικά, παραγωγές στα μεγαλύτερα θέατρα και πολλούς δίσκους. Αλήθεια, δεν ξέρω κανέναν που αν τραγουδήσει χωρίς μικροφωνική εγκατάσταση θα 'περάσει' η φωνή του την πρώτη σειρά της ορχήστρας ή χωρίς τις διορθώσεις των στούντιο η φωνή θα είναι γεμάτη, σταθερή τονικά, κλπ... Αλλά κάτι τέτοια ο ατζέντης Τύπου τα υπερπηδά. Αν μετά, το κοινό που ακούει ζωντανά εκφράζεται αρνητικά τότε αυτό εκπλήσσει...Μμμ... ομολογώ ότι καταλαβαίνω όλο και λιγότερο αυτά που συμβαίνουν. "
Τα στεροεϊδή κάνουν θαύματα πλέον στις μέρες μας, και αν ένας τραγουδιστής δηλώσει ασθένεια, η διεύθυνση του Λυρικού Θεάτρου έχει έτοιμο το γιατρό με τον οποίο συνεργάζεται για να χορηγήσει στον ασθενή το θαυματουργό φάρμακο. Η κορτιζόνη μεταξύ άλλων είναι μια λύση της τελευταίας στιγμής καθώς αναζωoγονεί για κάποιες ώρες της φωνητικές χορδές. Φυσικά τα επακόλουθα και οι επιπτώσεις είναι... απλά καταστροφικά. "Η χρήση φαρμάκων στις φωνητικές χορδές είναι σαν τη χρήση πετρελαίου πάνω σε ένα στρατιβάριους", εξηγεί ένας ειδικός.

Φήμη, δόξα, χρήματα, ή υγεία και ηρεμία; Οι τραγουδιστές έχουν πάντα τον τελευταίο λόγο στις επιλογές τους. Το ομολογούν και οι ίδιοι. Όσο και αν τους πιέζει το 'σύστημα' εκείνοι ορίζουν τη μοίρα τους. Οι θάνατοι από καρκίνο τείνουν να γίνουν επιδημία στον κύκλο των κλασικών επαγγελματιών τραγουδιστών. Τελικώς, είναι ίσως προτιμότερη μια λιγότερο ηχηρή καριέρα αν μπορείς αργότερα να απολαμβάνεις τα αποτελέσματα των κόπων σου... Διαφορετικά ποιό το νόημα;

5 comments:

mahler76 said...

αχχχχ αυτός ο σκοτεινός κόσμος της όπερας....τελικά μπροστά στο χρήμα και το σταρ σύστεμ όλα επιτρέπονται.

Gloriana said...

Apla mpike kai i opera sto 'sistima'.

nicon said...

Μήπως γι' αυτό το λόγο θα πρέπει κάποια στιγμή οι τραγουδιστές να καθήσουν μαζί και να προσπαθήσουν να αντιμετωπίσουν από κοινού τα προβλήματα αυτά, αντί να τρώγονται μεταξύ τους για το ποιος θα επικρατήσει στο σανίδι; Λέω... μήπως...

Όσο για τα μαθήματα μέσω VOIP... είναι κάτι που το έχω στο μυαλό μου εδώ και πολύ καιρό και θα μου άρεσε πολύ να το δω σε εφαρμογή. Το πιο ενδιαφέρον της υπόθεσης, βέβαια, δε θα είναι ένα online ατομικό μάθημα, αλλά η ανταλλαγή εμπειριών μεταξύ πολλών τραγουδιστών με κοινά τεχνικά και ερμηνευτικά προβλήματα απ' όλο τον κόσμο. Δε νομίζεις;

Καλή χρονιά κι από δω!

Gloriana said...

Μμμ... αν θες τη φνώμη μου, δεν πιστεύω ότι ποτέ θα συνεργαστούν αρμονικά οι τραγουδιστές μεταξύ τους. Ας μην είμαστε και άδικοι, σε καμιά ομάδα-κύκλο-κάστα δεν έχει γίνει ποτέ. Ούτε μεταξύ αθλητών, ούτε άλλων μουσικών, ούτε καλλιτεχνών γενικότερα.
Υπάρχνουν πάντα μεγάλες αντιπαλότητες, γιατί υπάρχουν πολλά συμφέροντα και γίνεται διακίνηση χρήματος και... δόξας.
Οπότε ας μην περιμένουμε τίποτα...

Κύκλος είναι και γυρίζει. Κάποιτε βασίλευεαν οι πριμαντόνες, μετά οι μαέστροι, μετά οι σκηνοθέτες, οι μάνατζερς κλπ. κλπ...

Συγνώμη αν δεν είμαι αισιόδοξη, αλλά δυστυχώς η πρακτική μου έχει διδάξει τα εντελώς άλλα πράγματα από αυτά που.. επιθμούμε και ονειρευόμαστε.
Πάντως ωραία θα ήταν να μπορούσε να γίνει κάτι όπως το περιγράφεις.
Πέρα απ' αυτό όμως γνωρίζω τραγουδιστές που έχουν επαφή με το δάσκαλο τους μέσω skype αλλά και κάμερας η/υ.

Gloriana said...

Παρέλειψα να ανταποδώσω τα ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!!!!