5.10.07

Γνωριμία με τη Salome στο Μ.Μ.Θ.


Με αφορμή την παραγωγή της Σαλώμης του Στράους (12, 14, 17, 20/10/2007) στα πλαίσια των Δημητρίων, το Μ.Μ.Θ. διοργανώνει Πρωινό Γνωριμίας για την όπερα του Στράους την Κυριακή 7 Οκτωβρίου στις 11:30.

Στο πρωινό θα μιλήσουν για την όπερα ο αρχιμουσικός Νίκος Αθηναίος, ο σκηνοθέτης Νίκος Πετρόπουλος και οι: Βαγγέλης Χατζησίμος (Ηρώδης), Δάφνη Ευαγγελάτου (Ηρωδιάδα), Μαρούσα Ξυνή (Σαλώμη), Tomàs Tommàsson (Ιωάννης).

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

36 comments:

mahler76 said...

Eimai periergos poios tha pei proiniatiko sto MMΘ na akousei analisi tis Salomis....

Gloriana said...

Ox les?

mahler76 said...

EEm. Stin ELS to ekanan Savvato. Vaivaia tha mou peis Savvato doulevei o kosmos....den ksero tha dixei

Parsifal said...

Ο μοναδικός λόγος για τον οποίο θα πήγαινα σε αυτή τη Σαλώμη θα ήταν για να ακούσω τη Μαρούσα σε έναν τόσο αταίριαστο για τη φωνή της ρόλο! Πάντως ο Τζεμπέτο προχτές υποστήριζε ενθερμα, οτι η Μαρούσα είναι ιδανική φωνή για τη Σαλώμη και αφού στην Μπάτερφλάι ήταν καταπληκτική.......α) Η Μαρούσα στην Μπάτερφλαι δεν ήταν καταππληκτική,ήταν καλή.Κ ακομη καλύτερη στη Λυρική ενα χρόνο μετά. β) τι δουλειά έχει η Μπάτερφλάι με τη Σαλώμη; Ε; Είναι ίδιες φωνές; Τσου. Έχουν να αντιμετωπίσουν παρόμοια παρτιτούρα; Τσου. Έχουν να αντιμετωπίσουν παρόμοια ορχήστρα; Τσου. Τότε για ποιο λόγο μπορεί ένας "καλλιτεχνικός διευθυντής" ή υπεύθυνος διανομών ή όπως αλλιώς θέλετε πείτε τον, να λέει τόσο σκανδαλωδώς άκυρες πατάτες! (Καλά το καλοκαίρι στις ακροάσεις είχε σταματήσει μια σοπράνο που πήγε να πει Ροζίνα γιατι "τη Ροζίνα δεν την τραγουδούν σοπράνο". Λές κ η Μπατλ κ η Γκρουμπερόβα ήταν κοντράλτο...). ΥΓ. Η Μαρούσα είναι εξαιρετικός άνθρωπος απο το λίγο που τη γνώρισα.

Gloriana said...

Και εγώ έχω ακούσει τα καλύτερα για την Ξυνή.

Τη Σαλώμη αυτή δεν τη χάνω.

Anonymous said...

Kai na min tin haseis,den trehei kai tipote.I mipos tha parakoloythiseis kai tin partitura.Einai zitima an stin parea sou xerete na diavazete notes.Mousikologos

Gloriana said...

An den mporeis na summetexeis stin koybenta xoris prosopikes epitheseis eimai ypoxreomeni na sbino ta post opos moy zitisan oi ypoloipoi xristes.
Lypamai.

mahler76 said...

Vre Parsi giati to pas makria me Batle kai Grouberova? Rozina ekane kai i Callas afti den tin ixere o Tzebe??? Pados Salomi provlepetai na einai gigandiaia patata. O tipos pou kanei ton Ioanni an googlistei emfanizete mono sta link tis Salonikias Salomis.

Gloriana said...

Kapoy akoysa-de thumamai poy-oti to ergo tha diadramatizetai se frenokomeio kai o Ioannis tha einai o giatros!

Elpizo na moy ekanan farsa.

Parsifal said...

Thn Callas den thn anaferoume...Ayth htan ikanh na exei kanei k Ulrica...

Gloriana said...

Pantos den ekane! Ayto kati leei!!! Xaxaxaxa, stin efera!

Gloriana said...

Pige kaneis?

Maverick said...

Κλασσικά χτες στο ματινέ καμμιά 20αριά άτομα το πολύ. Ο σκηνοθέτης Ν. Πετρόπουλος τοποθέτησε χρονικά την παράσταση στην εποχή που γράφτηκε η όπερα. Μια εποχή που δέσποζαν οι νέες απόψεις του Φρόυντ και άλλων για την υστερία την ψυχανάλυση και τις νευρώσεις. Είδε όλους τους ήρωες ως πάσχοντες από διάφορες τέτοιες νευρώσεις και γι αυτό το έργο διαδραματίζεται σε μια ψυχιατρική κλινική της εποχής. Ο μαέστρος είπε ότι υπήρξε αντίδραση από τους μουσικούς της ορχήστρας σε σχέση με το έργο (είναι πάρα πολύ δύσκολο) αλλά στην πορεία τα προβλήματα ξεπεράστηκαν και όλοι θα είναι έτοιμοι για την πρεμιέρα...

Anonymous said...

o bassovaritonos poy kanei ton ioanni einai enas foveros tragoudistis !!! Me kali kariera basso kai ta teleutaia xronia bassbaritone. kanei olandous kai tetoia...!! Ton akousa Reggio di Torino. P.KALOS

Parsifal said...

"Ο μαέστρος είπε ότι υπήρξε αντίδραση από τους μουσικούς της ορχήστρας σε σχέση με το έργο (είναι πάρα πολύ δύσκολο) αλλά στην πορεία τα προβλήματα ξεπεράστηκαν και όλοι θα είναι έτοιμοι για την πρεμιέρα..." Φαντάσου πόσες σβούρες θα φέρει ο Ρίχαρντ μεσα στην κάσα του....Η ΚΟΘ δεν μπορει να παιξει Στράους, είναι πολύ δύσκολος...Κ είς ανώτερα, αν τους βάλουν να παίξουν Μπεργκ θα κατέβουν σε απεργία...

mahler76 said...

Min to lete afto agapite Parsifal, afou mehri ekei ftani i ikanotita ton Ellinon mousikon dimosion ipallilon. Na paixoun kati efkolo pou to ehoun kanei kai sta odeia, na xeberdepsoun grigora kai meta vour spiti gia ti nea seira tis Sofias Karvela. Kai istera leme giati einai hamilo to epipedo tis operas stin Ellada.

Gloriana said...

Ego de leo tipota an den pao na do to ergo.

Latreyo ton R. Strauss, eimai arosti gia to Rixardo kai i elpida pethainei panta teleytaiaaaaa!

mahler76 said...

Nai vre Gloriana mou alla otan mia orhistra leei pos den ithele na paixei to ergo giati tis fainotan diskolo ti na peis? Mono ELEOS borei na fonaxei kapoios. Kai gia na min parexigitho, de leo pos einai efkolo ergo (se afti ti sizitisi den baino) alla to na min thelei mia orhistra na katapiastei, peiramatistei opos thes pesto, me kati kainourio (gia ta dika tis dedomena) afto deihnei kai elipsi epagelmatismou, kai kallitehniki "artiriosklirosi" kai foisika dimosioipalliliki tou heiristou eidous (kai edo zito signomi apo tous filous mou pou os dimosioi ipalliloi doulevoun sa ta skilia gia na einai oso to dinato kaliteroi sti douleia tous). Telos padon tha doume kai tha akousoume sindoma kai makari na diapsefstoume. Oso gia ton Ioanni tis parastasis ego den katafera na vro kati giafton se ena elahisto googlarisma pou ekana. Makari na einai adaxios tou rolou.

Gloriana said...

An egine ontos ayto to sxolio apo to maestro ti na po.
Stis meres mas o R. Strauss na theoreitai eidos pros exereunisi kai mia orxistra na min ton thelei epeidi einai dyskolos, akoygetai kapos...

neco73 said...

Την γνώμη μου αν επιτρέπετε:

1ον: Πιστεύω ότι η ορχήστρα (η οποία είναι η Συμφωνική του Δήμου Θεσσαλονίκης και όχι η ΚΟΘ) δικαίως ίσως να διαμαρτυρήθηκε για την δυσκολία του έργου. Τέτοια προσπάθεια έχει ξανακάνει σε επίπεδο συνόλου; Δεν νομίζω. Και ούτε σε επίπεδο συνόλου και ούτε σε επίπεδο ατόμων έχουν συνηθίσει να ερμηνεύουν τέτοια έργα. Το έδαφος δεν είναι γόνιμο αλλά και ούτε σπόροι σπέρνονται. Πιάνοντας αυτήν τη συζήτηση θα καταλήξουμε στην γνωστή ιστορία αυγού και κότας. Aυτά μου θυμίζουν την ιστορία που έλεγε ο Bernstein όταν πήγε στην Βιέννη και μάθαινε στην Φιλαρμονική της Βιέννης (ιστορικά ορχήστρα του Mahler) να ερμηνεύουν Mahler. Είχε συναντήσει τρομερές αντιδράσεις από τα μέλη της ορχήστρας

2ον) Θα πρέπει να το δούμε σαν μια "υπέρβαση" που προσπαθεί να γίνει στον χώρο. Πότε συντελεστές στην Θεσσαλονίκη ερμήνευσαν R. Strauss και ειδικά Όπερα; Μπορεί να είναι πρεμιέρα για την πόλη της Θεσσαλονίκης.

3ον) Το θεωρώ άτοπο να ακούσουμε και να δούμε την παράσταση με γνώμονα τις κορυφαίες ερμηνείες που μπορεί να έχουμε ακούσει ή δει. Το έχω πάντα ξεκαθαρισμένο αυτό το πράγμα. Ας μην κάνουμε το κόπο να πάμε, αν είναι έτσι.
Η Salome με τον Βohm, Clemens Krauss, Karajan, Sinopoli ή και Reiner αν θέλετε είναι μια "παράδοση" για αυτούς, μια συνέχεια. Μην περιμένουμε τον ήχο και τις ερμηνείες μιας ορχήστρας όπως της Βιέννης ή της Δρεσδης ή του Λονδίνου. Μην περιμένετε να ακούσετε Σαλώμη αλά Nilsson ή Modl ή Ιωάννη σαν του Terfel. Βγάλτε τα αυτά από τον μυαλό σας ή μην πάτε καθόλου. Πηγαίνετε απλά να απολαύσετε την παράσταση "ζωντανά". Δεν συνηθίζεται να παρουσιάζεται Όπερα R. Strauss στην Θεσσαλονίκη. Αυτό από μόνο του είναι γεγονός. Και αν δεν σας αρέσει ή θα περάσατε ευχάριστα μετά από όλα αυτά, τι να κάνουμε; Δεν μας άρεσε... Πάμε στο επόμενο.

4ον) Θα πάει κανείς; Με τα εισιτήρια τι γίνεται; Εγώ ακόμα ούτε πήρα τηλέφωνο...

Gloriana said...

Neco i koybenta mazi sot einai apolausi kai epikodomitiki.

An moy epitrepeis na po kai go ti gnomi moy:

1) Pistueis tora oti einai sosto na baloyn tin Simfoniki se mia tetoia dokimasia. Eixa tin entyposi oti tha einai i Kratiki. Diamaririthikan oi anthropoi profanos giati toys zitane to akatorthoto.
Mia tetoia epilogi den einai sa na sapotaroyn oi idioi- re paidi moy -ti doyleia toys?
Mporeis na doseis mia eksigisi. Giati emena moy erxetai kati sto myalo...

2), 3) Exeis skeftei tin pithanotita ayti i ypotithemeni uperbasi na ferei to entelos antitheto apotelesma?
Exo edo akribos tin idia apopsi me enan allo xtisti poy leei oti prokeimenoy na do kati GIA PROTI fora me kako tropo kamomeno,protimo na min to do KATHOLOU, na mi ginei katholou.
Exo ayti tin apopsi. An einai na proysiastei kati gia proti fora,gia na xoyme na leme, kai i paroysiasi toy na kanei dekades theates na MISHSOYN to ergo, stin kalyteri NA SKYLOBARETHOYN giati to epipedo tha einai metrio, tote kalytera na paroysiastei kati allo to opoio tha mporei na ftiaxtei kai omorfa kai me oysia...

Xereis esu kai ego endexomenos apla na poyme: pame parakato. Exeis skeftei omos posoi alloi tha poyn: ti m***** poy einai i opera. Kala ekana kai den patoysa to podi moy. Kai ayto tha to metaferoyn kai se alloys?

Einai nomizo megalu EYTHINI na analambaneis na anabioseis erga anthropon poy exoyn grapsei stin kyriolexia ISToRIA ston tomea toys. Einai ntropi na min toys pairneis sta sobara, i apla na les: de bariesai as kano mia arxi, kai opoy bglaei. Einai ubris apenanti toys.

An xereis oti katapianesai me kati megalutero apo sena, isos prepei apla na min to kaneis...
Makari na pefto exo, kai i paragogi tis Salome na einai pragmatika mia yperbasi kai mia yperoxi parastasi.


3)Ego tha pao. Tha bgalo eisitirio 1-2 meres prin. Exei arketes parastaseis, de nomizo na mi broyme.

Gloriana said...

Σημείωση:

Κανείς δεν περιμένει να δει τη Σαλώμη της Στράτας ή της Μαλφιτάνο. Θα θέλαμε να δούμε όμως μια παράσταση με ειλικρίνεια και καρδιά. Αυτό είναι που μετράει πάνω απ' ΄ολα.

Έχω ελπίδες...

Parsifal said...

Elaaaate na paitsoume k to syzhtame meta!!!!

mahler76 said...

neco73
1-Eheis apolito dikio otan les pos den prepei na sigrinoume tin Salome pou tha pehtei me tis korifaies tou eidous pou ehoun ihografithei. Einai logiko gia mia hora pou den ehoun oi mousikoi tis tin analogi paradosi na min ehoume theamatika apotelesmataa.
OMOS, afto pou enohlei emena einai pos ek ton proteron paraponiounde oi mousikoi gia ti diskolia tou ergou profanos giati gia na to vgaloun esto kai se anehto epipedo tha prepei na kanoun 5aplasies proves apo oti se ena pio prosfiles tous ergo.
An omos den matosoun kai den ponesoun den tha mathoun kai fisika den tha ginoun pote axioprepis orhistra. Afto pou me enoheli einai i figoponia tous.
2-On ean kapoios den vriskete Thessaloniki pisteveis oti axizei na anevei p.h. apo Athina i allou gia na dei afti Salome?

Parsifal said...

Plaka kaneis?Edw den aksize na aneveis gia alla k alla pou eixa anevei egw....poso mallon gia th Salome...(Den eixa anevei gia to recital ths Devia k auth tragoudise 25 lepta??? K sth deksiwsh meta mou eipe oti ths zhthsan na tragoudhsei auta ta liga giati ths eipan oti to koino den antexei polla polla....Gia na mh milhsw gia kati Carmen Rigolettous k loipa parafernalia...)

mahler76 said...

Diladi enoeis pos aksizei??? I ego katalava lathos??? Aloste to erotima mou einai kathara ritoriko.
I mikri erevna pou eheis kanei apodikneiei pos me ta idia hrimata boroume na pame Scalla esto kai gia recital defteroklassaton. Siga min pao Thessaloniki. Eho fili pou spoudase mousikologia 5 hronia epano kai ksero ti na perimeno.

mahler76 said...

Nai tora pou to xanadiavazo katalava pos enoeis pos den axizei.

Gloriana said...

Re poion 2klasaton? Gia ti Frittoli milouse!!!!

Parsifal said...

Oxi, gia th Damrau k th DiDonato to eipe....

neco73 said...

1) Έχω την αίσθηση ότι ο Κος Αθηναίος έχει χρόνια να συνεργαστεί με την KOΘ. Όποτε ερμηνεύει κάτι στην πόλη μας, το κάνει με την Συμφωνική του Δήμου. Δεν ξέρω περισσότερες λεπτομέρειες. Με παρασκήνιο ως ακροατής και κοινό δεν έχω καμιά σχέση. Ούτε κανείς μας φαντάζομαι. Είναι δικό τους θέμα.Αν θα πάω, θα πάω να δω την Σαλώμη και αν το ευχαριστηθώ ακόμα καλύτερα.

2) Οι υπερβάσεις έχουν και αυτό το αποτέλεσμα που λες. Το να ξεπερνάς τα όρια σου (υπέρβαση) πολλές φορές είναι κακό. Αν πρέπει να γίνονται ή όχι είναι εντελώς υποκειμενική αντίληψη. Εγώ λέω ας γίνει.

Πιστεύω ότι αυτοί που δεν θα το συμπαθήσουν το έργο θα έχουν πολλούς λόγους να το κάνουν, και όχι απαραίτητα μόνο μια "κακιά" ερμηνεία. Η "κακιά" ερμηνεία ίσως πειράξει περισσότερο π.χ. έσενα, που είσαι πιο συνειδητή ακροάτρια. Σκέψου αυτούς που δεν θα συμπαθήσουν την Όπερα σαν ανθρώπους, σαν χαρακτήρες. Μετά απάντησε στον εαυτό σου αν αυτοί οι άνθρωποι θα εκτιμούσαν και μια κορυφαία ερμηνεία ή γενικότερα την Όπερα ως είδος. Δεν θα απαντήσω εγώ. Βγάλε τα δικά σου συμπεράσματα. Είναι πολύ λεπτό το θέμα της αντίληψης της τέχνης και γενικότερα της δημιουργίας και καθαρά προσωπικό.
Πιστεύω ότι αυτό που λες για μια σωστή ερμηνεία, έχει μεγάλη βάση σε ένα έργο που πρωτοπαρουσιάζεται στο κοινό και όχι σε ένα έργο που έχει καθιερωθεί, όπως η Σαλώμη.

Και πιστεύω ότι θα βάλουν τα δυνατά τους. Όσο μπορούν. Δεν νομίζω ότι δεν το πήραν στα σοβαρά. Το γεγονός ότι "ζορίστηκαν" και αντέδρασαν μάλλον το αντίθετο δείχνει.Σκέφτηκες ότι μπορεί να μην είχαν αντιδράσει καθόλου και να έλεγαν: "Έλα μωρέ. Όπως και να το παίξω, το ίδιο είναι. Μέρα μπαίνει, μέρα βγαίνει και πέρα βρέχει..."

Και όπως λέει μια στροφή του Σεφέρη:

"Λίγο ακόμα,
να σηκωθούμε λίγο ψηλότερα"

... ο οποίος δεν ήταν και από τους πιο αισιόδοξους ποιητές.

Άσε την προκατάληψη (είτε θετική είτε αρνητική) για τους άλλους και προσπάθησε να απολαύσεις την ερμηνεία όσο γίνεται... και μετά τα ξαναλέμε...

Gloriana said...

Προκατάληψη δεν έχω ποτέ όταν πάω να δω κάτι.

Νομίζω ότι σε κάθε παράσταση λίγο πολύ ξέρουμε τι να περιμένουμε. Πηγαίνω χωρίς πολύ μεγάλες προσδοκίες αλλά περιμένω και την έκπληξη,ποτέ δεν ξέρεις.

Σου έχω δώσει την εντύπωση ότι είμαι αρνητικά διατεθειμένη, ενώ δε συμβαίνει κάτι τέτοιο. Πέρα από τις όποιες κουβέντες όταν επιλέξω να πάω να δω κάτι το κάνω όχι για να θάψω μετά, ή με χαιρεκακία για να επιβεβαιωθώ. Το αντίθετο μάλιστα, για να διαψευσθώ.

Όλως παραδόξως για τη Σαλώμη έχω καλά προαισθήματα. Ίσως και επειδή αγαπώ το έργο...

Θα δείξει.

Συμφωνώ με όσα είπες εκτός από ένα: θεωρώ καθοριστικό τον τρόπο παρουσίασης ενός έργου γιατί μου έχει συμβεί προσωπικά. Έχω δει το ίδιο έργο σε διαφορετικές παραγωγές και στην κυριολεξία αναποδογύρισε τον κόσμο μου. Στη μια περίπτωση το περιφρόνησα το βαρέθηκα και στην άλλη συγκλονίστηκα, με άγγιξε, με ταρακούνησε. ΚΑΙ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΙΔΙΟ ΕΡΓΟ.
Αν συνέβη σε μένα, σημαίνει ότι συμβαίνει και σε άλλους. Γι' αυτό και επιμένω για το ρόλο των συντελεστών...

neco73 said...

Gloriana,

Εγώ δεν νομίζω να είπα ότι είσαι προκατειλημμένη. Απλά ανέφερα, σε πρώτο πρόσωπο, πως πρέπει να ακούσει ο οποιοσδήποτε ακροατής την παράσταση (απευθυνόμενος σε όλους). Ήταν μάλλον άτυχης η διατύπωση. Ζητώ συγνώμη. Σε πιστεύω, ότι δεν είσαι προκατειλημμένη.

Όπως είπες είχες εμπειρία τουλάχιστο 2 ερμηνειών. Η μια σου έκανε αίσθηση, η άλλη όχι. Σημαίνει ότι εξερευνούσες. Δεν έχεις καμία σχέση με τον "απλό" (δεν το λέω υποτιμητικά την λέξη απλός) ακροατή, που έρχεται σε πρώτη επαφή. Δεν το άφησες, ψάχτηκες περισσότερο, πιθανότατα. Δεν είπες "Αμάν τι αηδία είναι αυτό, δεν θέλω να το ξαναδώ". Πήγες λίγο ψηλότερα :-)

Πιστεύω (μπορεί να είναι και λάθος)ότι συμβαίνει σε μας μπορεί (έβαλα το ρήμα μπορεί) να συμβεί και στους άλλους. Αλλά η αντίληψη του τι συνέβηκε, είναι καθαρά υποκειμενική και προσωπική. Οι συντελεστές μπορεί να είναι καλοί για κάποιους (πολλούς ή λίγους) ή κακοί (για λίγους ή πολλούς). Εδώ όμως πάμε σε θέματα δημοκρατίας, κοινής γνώμης κ.λπ κ.λπ και ξεφεύγουμε πολύ.

Maverick said...

Παρακολούθησα χτες την γενική δοκιμή.
Η γενική εντύπωσή μου ήταν ότι πρόκειται για μια πολύ καλή παράσταση. Η έκπληξη ήταν ο Ιωάννης: φωνή καμπάνα, πολύ καλή άρθρωση, άριστα γερμανικά (μιλάει άλλωστε 7 γλώσσες), παράστημα και μουσικότητα. Επίσης πολύ καλή μουσικά η Σαλώμη. Άχρωμοι και άοσμοι οι Ηρώδης και Ηρωδιάδα. Η άλλη μεγάλη έκπληξη, η ορχήστρα. Ο μαέστρος έχει κάνει καταπληκτική δουλειά με τους μουσικούς. Το σκηνικό ένα κατάμαυρο σιδερόφρακτο κλειστοφοβικό κουτί. Ωραίο και το σκηνοθετικό εύρημα με το χορό...:)

Gloriana said...

SUPER.
Thanks gia to sxolio!

Gloriana said...

http://www.enet.gr/online/online_text/c=113,id=15147088

KRITIKI toy Svolou stin Eleutherotypia.
To ethapse koinos...

Anonymous said...

Η "ΣΑΛΩΜΗ" ΗΤΑΝ Ο,ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΘΥΜΙΖΕ ΤΗΝ ΕΤ3!